|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بحران آب در استان هم‌چنان با کشاورزی سنتی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: راندمان آبیاری در استان مرکزی پایین است که نیازمند اقداماتی برای کاهش این میزان هدررفت آب هستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت‌اله آمره‌ای با اشاره به مشکلات هدررفت آب در بخش کشاورزی اظهار داشت:استفاده از روش‌های سنتی و استفاده نکردن از روش‌های مدرن عامل اصلی هدررفت و افت آب است که در این زمینه آموزش‌هایی داده می‌شود اما به‌سبب پایین بودن سطح سواد در قشر کشاورز کار آموزش با مشکل روبه‌رو است و تنها 15 درصد کشاورزی استان از سیستم آبیاری مدرن استفاده می‌کند .وی خرده مالکی بودن اراضی، پایین بودن کیفیت آب و بالا بودن هزینه تجهیزات آبیاری نوین را از جمله عواملی دانست که موجب کندی تبدیل آبیاری سنتی به مدرن در این استان شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه در صورت همکاری مردم و ادامه روند کنونی حمایت دولت و اختصاص اعتبار،امکان مجهز شدن اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری نوین فراهم می شود، می افزاید: می‌توان با استفاده از کشت‌های کم آب‌بر به نتایج مطلوب در زمینه مدیریت مصرف آب رسید، بنابراین تغییر الگوی کشت محصولات برحسب تغییر محصولات آب‌بر به کم‌آب طلب و همچنین گلخانه‌ای کردن برخی محصولات باید در دستور کار قرار بگیردو به همین منظور باید از کشت هندوانه و اجاره زمین‌های کشاورزی به کشاورزان قم، اصفهان و همدان جلوگیری کرد و در صورت رعایت نشدن موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود زیرا هندوانه محصولی با مصرف آب زیاد و بدون صرفه اقتصادی است.

به گفته وی، شرکت  آب منطقه‌ای  مرکزی  نیز هوشمند کردن کنتورهای آب مصرفی کشاورزان و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز را به عنوان عاملی بازدارنده در دستور کار خود قرار داده است که هزینه تامین این کنتورها را می‌توان با گرفتن تسهیلاتی از بانک‌ها تامین کرد.

مهندس آمره ای با اشاره به نزدیک شدن فصل زمستان خواستار خاموشی چاههای کشاورزی و بازگشایی بندهای انحرافی و سردهنه های مسیر رودخانه ها  در این فصل غیر زراعی شد و گفت: با توجه به تشدید وخامت اوضاع منابع آب در اثر خشکسالی های اخیر و همچنین نظر به ضرورت حفظ و حراست از منابع آب بعنوان عامل اصلی کشاورزی و اقتصاد پایدار جهت صرفه جویی در مصرف آب و به منظور به حداقل رساندن افت سطح آب در سفره های آب زیر زمینی و همچنین جهت تعادل بیشتر بین منابع آب و مصارف آب در بخش کشاورزی بایستی موتور پمپ های چاه های کشاورزی در فصل های غیر زراعی خاموش گردند.

وی ادامه داد: با همکاری مردم و مسوولان  انتظار می رود همه بندهای انحرافی و سردهنه های مسیر رودخانه ها در فصول غیر زراعی بازگشایی شود که  این امر سبب جاری شدن آب رودخانه ها می شود و در صورت جریان آب رودخانه در فصول غیر زراعی در بستر آن، علاوه بر تغذیه مناسب سفره های آب زیرزمینی و ذخیره آب جهت فصول زراعی ، اکوسیستم رودخانه ها نیز احیاء خواهد شد.

مهندس آمره ای خاطر نشان کرد: برنامه‌هایی که به آن اشاره می‌کند، اکنون تقریبا در کل کشور در حال اجراست، اما نکته حائز اهمیت این است که روند اجرایی شدن این برنامه‌ها بسیار کند است و به نظر می‌رسد برای گذر از این بحران با توجه به فرصت کوتاه پیش رو تا رسیدن به عمق فاجعه، کافی نیست؛ زیرا بحران آب جدی‌تر از تصور رایج است.

وی یادآور شد: با ادامه روند فعلی مصرف آب کشاورزی در استان، در آینده نه چندان دور به وضعیت بحران آب خواهیم رسید که باید همه در این زمینه و در صرفه جویی مصرف آب همکاری و مشارکت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در ادامه عنوان کرد: به منظور بهینه کردن مصرف آب در شهر اراک، شهرداری اراک باید آب مورد نیاز فضای سبز را از آب آشامیدنی جدا کند زیرا آبرسانی در حوزه آشامیدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در حال حاضر تمامی شهرهای استان مرکزی به جز تفرش و ساوه تا 20 سال آینده مشکل تامین آب ندارند.

مهندس آمره‌ای افزود: با وجود بارش خوبی که امسال سبب سرریز سد کمال صالح اراک شد هنوز ضرورت مدیریت مصرف آب وجود دارد برای توسعه صنعت استان مرکزی محدودیت استفاده از آب زیرزمینی وجود دارد که این امر مستلزم استفاده پساب تصفیه‌خانه اراک در این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل دخل و تصرف در حریم رودخانه ها به‌سبب نبود بارندگی است و رواج کشت و کار و ساخت و ساز به حریم رودخانه ها آسیب جدی وارد کرده است برداشت غیراصولی از کارخانه سولفات اطراف تالاب میقان سبب آسیب به این اکوسیستم شده است که جبران آن امکان‌پذیر نیست.

 

 

کد خبر: 668
  تاریخ خبر : 3 آذر 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 9 آذر 1395
 بهاری
 1789
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 45
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 7,944
  • بازدید دیروز : 3,587
  • کل بازدید : 10,094,025
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 3.138.122.195

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :