|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه:

وضعیت منابع آبی استان نگران کننده است/ اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی مهمترین راهکار نجات منابع آب

سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی ضمن تشریح وضعیت منابع آبی استان، صرفه جویی در مصرف آب را یک الزام دانست و تأکید کرد همه مردم باید برای حفاظت از آن بکوشند و نجات آب نیز قطعاً با مشارکت همگانی مردم محقق خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس حسین اسدی با حضور در آیین نماز جمعه شهر اراک با اشاره به نقش آب در زندگی و اهمیت این کالای کمیاب گفت: مدیریت منابع آب امری حیاتی و صرفه جویی در مصرف آن ضروری است .

مهندس اسدی در ابتدا  با اشاره به آیه 18 سوره مبارکه مؤمنون که میفرماید ما از آسمان میزان معینی آب را نازل کردیم، بیان کرد:  از بدو پیدایش این کره خاکی و از زمان خلقت، میزان بارشی که خدای متعال از آسمان بر زمین نازل کرده، معین و مشخص است و حتی قطره ای به آن اضافه  و یا از آن کم نشده تا زمانی که خواست و اراده خداوند بر برچیدن این کره خاکی باشد.

وی با تأکید بر اینکه ما در یک کشور خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم افزود: متوسط بارندگی سالانه در جهان 800 میلیمتر است که این میزان در کشور ما 260 میلیمتر و در استان 275 میلیمتر می باشد.

وی حجم ذخایر زیرزمینی و سطحی استان را جمعاً 2 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: در استان  بیش از 12 هزار حلقه چاه ، حدود 3900 رشته قنات و 3700دهانه چشمه موجود است  و این در حالیست که با برداشت 2.2 میلیارد مترمکعبی برداشت از این منابع، میزان آورد آبی و برداشت آبی در استان همخوانی ندارند.

 وی ادامه داد : با توجه به کسری مخازن که در این 15سال اخیر ایجاد شده ، در حال حاضر بیش‌از 5.7 میلیارد مترمکعب با کسری مخازن آب زیرزمینی مواجه هستیم و اگر حجم ذخیره آب سد کمال صالح را  100 میلیون متر مکعب در نظر بگیریم حدود 57 برابر حجم این سد ، ذخایر آبی ما کسری آب دارد  و هر ساله به اندازه 2 برابر حجم این سد، یعنی 200 میلیون متر مکعب به این کسری اضافه می‌شود.

مهندس اسدی با اشاره به اینکه  کسری مخزن  سطح  آب زیرزمینی در شهرستان اراک سالانه 25 میلیون متر مکعب و در ساوه و  زرندیه بیش از 77 میلیون متر مکعب است ، بیان داشت : در دشت های ساوه و زرندیه سالانه حدود یک متر سطح آب های زیرزمینی پایین می‌رود و دیگر جبران نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: با این برداشتهای بی رویه و مازاد بر ذخایر در سنوات آتی با مشکل بی آبی مواجه خواهیم شد و پایین تر رفتن سطح آب از یک میزان معینی هزینه های هنگفتی برای استحصال آب در پی خواهد داشت.

سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی به فرونشست حاصل از برداشت بی رویه اشاره کرد و افزود: در وزارت نیرو دو نقشه تهیه شده یکی مربوط به کل محل هایی که در کشور فرو نشست داشتند و  نقشه دیگر  مربوط به  نقاطی که برداشت بیش از حد را داشتند و زمانی که  این نقشه ها  روی هم قرار می گیرند متوجه می شویم دقیقا در محل هایی که برداشت مازاد داشته ایم پدیده فرو نشست اتفاق افتاده است.

مهندس حسین اسدی با اشاره به اینکه  بهترین ذخایر و سدهای اصلی ما سدهای زیرزمینی هستند گفت: زمانی که فرونشست اتفاق می افتد آب ذخیره شده در حفره های زمین از بین می رود و حتی با وقوع ترسالی نیز قادر به جبران این کمبودها نخواهیم بود.

سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی خاطر نشان ساخت: سد کمال صالح وظیفه تامین آب شرب هندودر، 56 روستای در مسیر خط انتقال در منطقه شازند، شهر شازند و شهر اراک را به عهده دارد و با توجه به اینکه سد کمال صالح در حال حاضر حدود 24  میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد به این معنا که  25 درصد از این حجم سد پر  و 75 درصد آن علیرغم بارش های اخیر خالی است و یکی از دلایل این امر همین خشکسالی های پی در پی می باشد.

وی در ادامه با اشاره به  حجم 277 میلیون مترمکعبی سد الغدیر ساوه گفت: در حال حاضر این سد 25 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد و تنها 9 درصد آن پر است.

مهندس اسدی همچنین بیان داشت : در سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تاکنون) به صورت تجمعی  202 میلیمتر بارش اعلام شده است که این میزان  نسبت به  سال گذشته  حدود 9 درصد افزایش و در مقایسه با دراز مدت 45 ساله، 15درصد کاهش بارندگی داشته است.

مهندس اسدی اظهار کرد: باتوجه به برنامه ریزی هایی که در کشور صورت گرفته، مطالعه و اجرای طرح های تامین و انتقال آب در دستور کار شرکت آب منطقه ای بوده و با تعامل خوبی که بین این شرکت با شرکتهای  آب و فاضلاب و توزیع برق استان صورت گرفته اکثر پروژه ها با یاری خداوند به اتمام رسیده اند و در مدار بهره برداری قرارگرفته اند.

وی همچنین سه پروژه آبرسانی به شهر ساوه از خط انتقال سد کوچری، تکمیل رینگ جنوبی آبرسانی به شهر اراک از سد کمال صالح و آبرسانی به شهر تفرش و برخی روستاهای در مسیر خط انتقال را از جمله پروژه های مهم و در حال اجرای این شرکت برشمرد و تآکید کرد: رویکرد کشور و استان در خصوص آب، مبتنی بر اصل سازگاری با  کم آبی است چرا که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با  کم آبی مواجه بوده و هستیم و   اجداد ما  مدیریت مصرف کردند و آب را به ما تحویل دادند و ما هم وظیفه داریم ضمن مدیریت صحیح، آب را به نسلهای  آتی تحویل دهیم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود : ما برای اینکه بتوانیم  در حفظ ذخایر آب زیرزمینی و بالابردن ظرفیت آن جهش را نظاره گر باشیم  بایستی  همکاری و حمایت کشاورزان را با  اصلاح الگوی مصرف، تغییر شیوه های آبیاری از سنتی به مدرن ،جلوگیری از برداشت مازاد بر دبی مندرج در پروانه های صادره و تشکیل تشکل های آب بران داشته باشیم. در  بخش صنایع نیز، بازچرخانی آب و توجه به پساب به عنوان طلای خاکستری و  استفاده صنعتگران از پساب و سرمایه گذاری و مشارکت صنایع در انتقال طرح های بزرگ،بسیار موثر خواهد بود.

وی در پایان با تاکید بر مدیریت مصرف توسط همه شهروندان استان و  اشاره به اینکه مطالعه طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان در دستور کار این شرکت است افزود :  با پای کار آمدن صنعتگران و سرمایه گذاری آن ها این کار عملیاتی خواهد شد . 

شایان ذکر است بعد از خطبه های نماز جمعه نشست سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی با امام جمعه و استاندار استان برگزار شد .

 

 

 

کد خبر: 2061
  تاریخ خبر : 11 فروردین 1403
  آخرین به‌روزرسانی : 15 فروردین 1403
 کمال آبادی
 228
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 37
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 1,451
  • بازدید دیروز : 27,624
  • کل بازدید : 10,187,023
  • آخرین به روزرسانی : 10 اردیبهشت 1403 12:44:33
  • شناسه IP شما : 18.219.63.90

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :