|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی:

بیشترین افت منابع آب زیرزمینی در کشور متعلق به استان مرکزی است

مدیر دفترحفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: بیشترین افت منابع آب زیرزمینی در کشور متعلق به استان مرکزی است به‌طوری که در ساوه باید ۱۶۰ متر حفاری انجام شود تا به سطح آب برسیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی ،مهندس رحمان کریمی  در مراسم اختتامیه پانزدهمین پرسش مهر رئیس جمهوری در استان مرکزی اظهار داشت: ما امروز از آب بهینه استفاده نمی‌کنیم و در کل جهان 5/2 درصد آب شیرین داریم از این مقدار بیش از 60 درصد نیز به صورت یخ در یخچال‌های قطب و مقدار بسیار ناچیزی آب شیرین مایع در اختیار جهان قرار دارد و این مقدار در جهان ثابت است.

وی افزود: بیشترین مصرف کنندگان آب در عرصه کشاورزی و صنعت هستند و کشور دارای 6 حوزه آبریز بوده که 95 درصد از مساحت استان مرکزی در حوزه کویر مرکزی و 5درصد از استان در حوزه آبریز خلیج فارس قرار دارد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب ، شرکت  آب منطقه ای مرکزی تصریح کرد: بیشترین سطح استان مرکزی در قسمت گرم و خشک قرار دارد و تعداد محدوده‌های مطالعاتی آب در سطح استان نیز 19 مرکز است و بارش کلی استان در حدود 260 میلی متر  بوده و شهرستان شازند به عنوان جنوبی‌ترین شهر استان دارای میزان بارندگی به اندازه  500میلی‌متر است.

مهندس کریمی با اشاره به میزان بارش در زرندیه گفت: زرندیه که شمالی‌ترین نقطه استان است بیش از 120 میلی‌متر بارش را دارد و از کل منابع آبی استان حجم آب قابل استفاده  7/7درصد است.

وی افزود: منابع آب استان 25 هزار عدد بوده که شامل چاه، چشمه، قنات است مجموع آب تجدید شونده در حال حاضر 2 میلیارد و 6هزار مترمکعب بوده و از مهر 93 تا خرداد 94 متوسط بارندگی در استان در سال زراعی 225 میلی متر بوده که نسبت به مقدار 280 میلیمتر سال گذشته 20 در صد کاهش داشته است.

وی افزود: استان مرکزی در یک دوره زمانی با خشک‌سالی خفیف مواجه بوده اما درحال حاضر وارد بحران کم آبی و خشک‌سالی شده و با پیش بینی‌های انجام شده در سال 1420 شاهد کاهش 22 میلی لیتر  بارندگی در استان هستیم و با توجه به اینکه سالانه یک درجه افزایش دما را داریم روند خشکسالی روند ادامه‌داری است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب، آب منطقه ای مرکزی با اشاره به تاثیر بدون چشم پوشی افزایش دما در روند تبخیر و تقطیر آب گفت: میزان مصرف آب استان از منابع به گونه‌ای است که 55 درصد از چاه‌های عمیق، 15درصد از آب‌های سطحی، 15 درصد از قنات‌ها و 5 درصد از چشمه و 10 درصد از چاه‌های نیمه عمیق استفاده می‌شود.

مهندس کریمی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در بخش کشاورزی 91 درصد، در صنعت 4درصد و در بخش آب شرب 5درصد آب مصرف می‌کند این در حالی است که در کشور به منظور مصرف کشاورزی 92 درصد و صنعت 2 درصد و شرب 6 درصد  آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: این آمار‌ها در راستای مصرف بهینه آب باید مورد توجه قرار گیرد و بهینه مصرف کردن آب شرب به سبب هزینه بر بودن تصفیه این مهم باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد به‌طور متوسط برای انتقال آب از سد کمال صالح به اراک برای هر متر مکعب بیش از یک‌هزار تومان هزینه ایجاد شده تا 90 کیلومتر از این آب به شهر اراک انتقال داده شود.

مدیر دفترحفاظت و بهره برداری منابع آب، آب منطقه‌ای مرکزی تصریح کرد: بخش کشاورزی مورد توجه شرکت آب بوده زیرا این بخش  بالاترین مصرف آب را دارد که باید تلاش شود تا بتوانیم در این بخش منابع آبی را مدیریت کنیم.

مهندس کریمی خاطرنشان کرد: بیشترین افت منابع آب زیر زمینی در کشور متعلق به استان مرکزی بوده که در ساوه باید 160 متر حفاری انجام شود تا به سطح آب برسیم  و سفره‌های آب زیر زمینی محدود است و بیشتر از سنگ کف نمی‌شود استفاده کرد و به طور متوسط 200میلیون و 20 هزار متر مکعب کمبود مخازن آب را داریم و باید در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را دارد بیشترین توجه و صرفه جویی را داشته باشیم.

وی در پایان این مراسم  گفت:با توجه به اینکه یکی از چهار بحران مهم دنیا آب است و کشور ما به شرایط بحران نزدیک شده است، آموزش و پرورش، بستر خوبی برای آگاهی بخشی و آموزش مصرف بهینه آب است  و ما زمانی می توانیم این بحران را مدیریت کنیم که همکاری و حمایت دستگاههایی همچون آموزش و پرورش را در کنار خود داشته باشیم.

 

کد خبر: 490
  تاریخ خبر : 11 مرداد 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 14 اردیبهشت 1395
 بهاری
 2592
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 50
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 7,113
  • بازدید دیروز : 3,587
  • کل بازدید : 10,093,194
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 3.138.105.31

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :