|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اجماع دو استان همدان و مرکزی برای تدوین برنامه مدیریت تالاب آق گل

نشست تحلیل ذینفعان تالاب آق گل از صبح امروز با هدف تدوین برنامه مدیریت جامع این تالاب در هتل کتیبه همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این نشست معاونان استانداران استان های مرکزی و همدان، مدیران کل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه ای، میراث فرهنگی و گردشگری دو استان، مدیرکل دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست و فرمانداران خنداب و ملایر و اعضای شوراهای شهر و شهرداران شهرهای اطراف تالاب آق گل همچنین نمایندگان سازمان های مردم نهاد و خبرنگاران حضور دارند.

معاون امور اقتصادی استانداری همدان در این نشست با اشاره به پیگیری حفاظت محیط زیست استان در خصوص اجرای برنامه های عملیاتی استان در مسیر توسعه پایدار گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به آق گل توجه بیشتری شود و فرهنگسازی، اطلاع رسانی اقدامات به مردم، انجام کارشناسی کارها و توجه به منافع عمومی و ملی در این خصوص اهمیت وافر دارد.

ظاهر پور مجاهد تأکید کرد: دولت تدبیر و امید کار کارشناسی را بیرون نگذاشت چرا که می دانست ضربه می بیند و کنار گذاشتن نظریه های کارشناسی، بهره وری درست و استفاده بهینه از امکانات، نیروی انسانی، منابع را مختل می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان با بیان اینکه تمامی تصمیم ها باید حول محور نظرهای کارشناسی و مستندات قانونی حرکت کند اظهار داشت: مسئولان این استان با اراده دنبال تدوین یک برنامه اجرایی منسجم با تکیه بر نگاه علمی، رعایت اصول کارشناسی و بهره گیری از نظریه های کارشناسی دستگاهها هستند.

پورمجاهد ادامه داد: همدان در حوزه تعادل بخشی حوزه آب با توجه به نیازسنجی صورت گرفته از سوی جهاد کشاورزی و امورآب، توفیق خوبی داشته است به گونه ای که در بسیاری از مؤلفه های اول تا سوم کشوری هستیم.

وی گفت: خیلی از فرصت ها و اعتبارها برای بهبود شرایط در آینده هزینه می شود که اگر با نگاه تحلیلی " هزینه-فایده" نگاه کنیم هزینه های مرتبط با جامعه و محیط زیست شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان تأکید کرد: در این شرایط اضطراری و سخت باید به توسعه همه جانبه و پایدار توجه کرد.

پور مجاهد با بیان اینکه توجه به دیدگاه کارشناسی و پرهیز از نگاه سنتی، لحظه ای و کوتاه مدت مورد تأکید است و گفت: باید در انجام کارها به منافع ملی و منطقه ای توجه داشت و از نگاه به منافع آنی و زودگذر پرهیز کرد در غیر این صورت به اجتماع و امکانات ضربه زده ایم.

 

وی خاطر نشان کرد: تالاب آق گل اعتبارات ویژه ای را به خود اختصاص داده است که باید با هدایت برنامه های عملیاتی به سمت و سوی مدیریت پایدار تالاب مسیر تحقق اهداف را سپری کنیم.

پور مجاهد ادامه داد: آبگیری 100 درصدی تالاب آق گل با مساحتی افزون بر 830 هکتار می تواند در حوزه اشتغالزایی و سرمایه گذاری یک فرصت استثنایی باشد.

وی نگاه ملی به تالاب را یک فرصت دانست و اذعان کرد: استفاده درست از منابع و گذر از دیدگاههای لحظه ای فارغ از منافع آنی در حفظ منابع ملی می تواند سرمایه ها را برای آیندگان محفوظ دارد و توسعه پایدار را به بار آورد.

مدیرکل دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز گفت: در حال حاضر 30 تالاب با رویکرد بومی در کشور مدیریت می شود.

مسعود باقرزاده کریمی اظهار کرد: دولت یازدهم با تدوین آیین نامه احیای تالاب ها درصدد پرداختن به این امر در برنامه ششم توسعه است.

 

مدیرکل دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت از محیط زیست  با اشاره به اینکه انجام اصول زیست بومی باید با مشارکت ذی نفعان باشد گفت: باید مدیریت تالاب به صورت مشارکتی انجام شود البته این نگاه نیاز به فرهنگسازی، ایجاد ساختار اجرایی و مدیریتی و زمینه سایز قانونی دارد.

وی با تأکید بر اینکه تالاب ها می توانند شاخص کار مدیریتی باشد خاطر نشان کرد: هرگونه آلودگی زیست محیطی، ایجاد رسوب و حفر چاه غیرمجاز در بالادست، بر روی تالاب ها اثرگذار است.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه مدیریت زیست بومی یک ظرفیت فرامرزی است، ادامه داد: غفلت تاریخی در نگاه مدیریتی باید به سرعت بازنگری شود زیرا تصمیمات آنی افراد، گاهی بهره برداران و ذی نفعان تالاب ها را دچار مشکلات کرده است.

وی با بیان اینکه تالاب آق گل با وجود کوچک بودن، زیستگاه مطلوبی برای گونه های مختلف پرندگان مهاجر است تصریح کرد: تالاب ها آیینه دیده نشده کوه یخ هستند.

در ادامه این نشست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: امسال 600 میلیون تومان به پروژه های مرتبط با تالاب آق گل اختصاص یافته است.

سید عادل عربی اظهار کرد: سلسله کارگاههای تخصصی تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آق گل تا آبان ماه ادامه می یابد و گام نخست برگزاری کارگاه تحلیل ذینفعان تالاب است که در حال برگزاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست یک مسأله فرامنطقه ای و جزء وظایف ملی است اظهار کرد: حفر چاههای غیر مجاز و برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها از جمله چالش های زیست محیطی تالاب آق گل است.

رضا میرزایی تأکید کرد: هدف از برگزاری این سلسله نشست ها رسیدن به برنامه جامع زیست بومی برای تالاب آق گل است چرا که با همفکری و تصمیمات ذی نفعان، نقشه و سند راهی به امضا می رسد که می تواند نقشه راهی برای کارشناسان مربوطه برای برنامه ریزی های آتی باشد.

در این نشست مدیران کل حاضر به بیان دیدگاههای خود در خصوص مدیریت زیست بومی تالاب آق گل پرداختند و در ادامه، با برگزاری کارگاههای ذی نفعان تالاب آق گل، مسئولان و بهره برداران مرتبط با تالاب بحث و بررسی و اجماع نظر را در دستور کار قرار دادند.

 

 

کد خبر: 1380
  تاریخ خبر : 21 خرداد 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 22 خرداد 1398
 بهاری
 621
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 5,383
  • بازدید دیروز : 22,444
  • کل بازدید : 10,113,908
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 3.144.202.167

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :