|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کاریز در ایران از انتشارات شرکت مدیریت منابع آب به عنوان برگزیده اول گروه تاریخ و جغرافیا جشنواره فارابی معرفی شد

کتاب کاریز در ایران از انتشارات شرکت مدیریت منابع آب ایران به عنوان برگزیده اول گروه تاریخ ،جغرافیا و باستانشناسی جشنواره بین المللی فارابی معرفی و لوح تقدیر رییس جمهور توسط دکتر جهانگیری به مولف کتاب استاد جواد صفی نژاد اهدا شد.

کتاب کاریز در ایران و شیوه های سنتی بهره گیری از آن که در 838 صفحه در سال 1396 چاپ شده است دایره المعارف کاملی از قنات بعنوان شگفت آورترین دانش بومی ایرانیان است.

به گزارش رسیده معاون اول رئیس جمهور در مراسم اهدا جوایز  گفت: هر چه تراکم مسائل جامعه و جهان بیشتر می‌شود، نیاز به علوم انسانی ملموس‌تر می‌شود.

اسحاق جهانگیری صبح امروز (یکشنبه هفتم بهمن ماه ) با اشاره به اینکه طبق روال قرار بود در این جشنواره رئیس جمهور از برگزیدگان حوزه اندیشه تقدیر به‌عمل بیاورند اظهار کرد: برنامه‌ای پیش آمد و امکان حضور رئیس جمهور فراهم نشد، لذا تکلیف بر عهده من گذاشته شد.

وی افزود: از دست‌اندرکاران این جشنواره صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدواریم شاهد دستاوردهای بیشتر و مهم‌تری برای علوم انسانی، جامعه اسلامی و جامعه انسانی باشیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه صنعت و اجرایی کار کرده‌ام و هر چه بیشتر در این حوزه‌ها به‌صورت فردی یا مسئولیت‌هایی که داشته‌ام حضور پیدا کرده‌ام بر نیاز مبرم به علوم انسانی، اجتماعی و پیشبرد مسائل کشور بیش از پیش واقف هستم. علوم انسانی در زمان‌های خاص نقش بسیار کارسازی برای عبور از مشکلات دارد.

جهانگیری افزود: هر چه تراکم مسائل جامعه و جهان بیشتر می‌شود، نیاز به علوم انسانی ملموس‌تر می‌شود. گاهی اوقات به‌دلیل اینکه مسائل به‌موقع حل نمی‌شود و راهکارهای آن به کار جدی‌تری نیاز دارد، باید از نهادهای علمی به‌خصوص دانشگاه‌ها در طرح درست مسائل و ارائه راهکارهای مناسب، کمک بیشتری بگیریم.

جشنواره فارابی بهانه‌ای برای تکریم عالمان علوم انسانی است

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: جشنواره فارابی قد برافراشته است تا قامت بلند عالمان علوم انسانی و اسلامی را تکریم کند.

حسین میرزایی صبح امروز در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فارابی اظهار کرد : علوم انسانی و اسلامی نیمی از علوم ایران را به خود اختصاص داده است و امروز شاهد دهمین جشنواره فاخر فارابی هستیم که قد برافراشته است تا قامت بلند عالمان علوم انسانی و اسلامی را تکریم کند و نامرادی‌های روزگار و از قدرت کم‌توجهی به آن را  بکاهد.

وی ادامه داد: به لحاظ تعداد آثار، این جشنواره بیشترین آثار دریافتی را طی ۱۰ جشنواره‌ای که برگزار شده، داشته است، پنج هزار ۶۴۹ اثر به این جشنواره ارسال شده که پنج هزار و ۱۷۱ اثر داخلی و ۴۷۷ اثر مربوط به بخش بین‌الملل است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از مجموع آثار دریافت شده در بخش داخل از ۱۶ اثر تقدیر شده و همچنین یک جایزه ویژه نیز به بخش بین‌رشته‌ای اختصاص داده می‌شود؛ در مجموع از ۱۷ اثر در این جشنواره تقدیر خواهد شد.

میرزایی تصریح کرد: همچنین از ۱۲ اثر پیشکسوت، پیشرو و مترجم برتر نیز تقدیر خواهد شد؛ در بخش بین‌الملل از ۸ اثر برگزیده در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی تقدیر می‌شود که این آثار از کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، لهستان، اسپانیا، اندونزی، قزاقستان و هندوستان ارسال شده است.

جشنواره فارابی پاسداشتی برای محققان علوم انسانی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این جشنواره برگزار شده است تا پاسداشتی برای محققان باشد

منصور غلامی صبح امروز در مراسم آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار کرد: علوم انسانی در سخنان و نکات اساتید، بزرگان و فرهیختگان مورد تأکید قرار گرفته و علوم انسانی مربوط به انسان است. جا دارد که در حول این مخلوق شریف خداوند بحث موضوعی را تا حد توان گسترش بدهیم، چرا که بستر سایر علوم و نگاه به عالم از این موضوع تغذیه می‌شود.

وی افزود: جایگاه علوم انسانی اولویت بیشتری دارد چراکه مهم‌ترین سرمایه فرهنگی در آن، جا می‌گیرد. در این زمینه تاریخ حیات و دستاوردهای مردم این مرز و بوم را باید بازخوانی کنیم.

غلامی تصریح کرد: از همین رو این جشنواره برگزار شده است تا پاسداشتی برای محققان باشد و بتواند با ارائه تصویری واقعی از کمیت و کیفیت علوم انسانی، این علم را مورد توجه قرار دهد.

وزیر علوم ادامه داد: سال گذشته اعلام کردیم که با این جشنواره نهالی کاشته شده است که اکنون به درختی پربار تبدیل شده، به‌طوری‌که با برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره دستاوردهای مهمی همانند گنجینه‌های علوم انسانی و معرفی آثار برتر را به‌همراه داشته است.

وی افزود: در جشنواره بین‌المللی فارابی، کاربردی کردن علوم انسانی براساس نیاز جامعه صورت می‌پذیرد زیرا انجمن‌های علمی و اعضای علمی کانون‌ها در این جشنواره بیشتر از سال گذشته اثربخش بوده‌اند.

وزیر علوم تصریح کرد: در سیاست‌گذاری‌هایی که سال گذشته صورت گرفت، زمینه‌های مختلف در سیاست‌های علوم انسانی ایران به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. بااین‌حال جشنواره فارابی تصویری از علوم انسانی در ایران و دستاوردهای آن است و تحقق اهداف آن نیازمند برنامه‌ریزی است.

غلامی خاطرنشان کرد: با بررسی روند دوره‌های جشنواره به‌ویژه در گروه‌های علمی متوجه می‌شویم که در حوزه علوم انسانی اهتمام بیشتری بخشیده شده و این علوم از اهمیت بالایی در برنامه‌ریزی کشور برخوردار است.

وی گفت: پایش منظم وضعیت علوم انسانی در ایران در تهیه بسته‌هایی در زمینه زبان فارسی و اخلاق بسیار کمک‌کننده است. همچنین این جشنواره باید منعکس‌کننده تمام صداها در زمینه علوم انسانی باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد:‌ دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با همکاری با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها می‌تواند فضای سازنده میان نخبگان و مسئولان کشور ایجاد کند و بخشی از مشکلات فعلی کشور فقدان این موضوع است.

غلامی در پایان تصریح کرد: با توجه به اهمیت توان دانشگاه‌ها باید برای این ظرفیت بزرگ برنامه‌ریزی شود زیرا مشارکت این دانشگاه‌ها در این جشنواره می‌تواند به گستردگی آثار و غنای علمی آن کمک بسزایی کند

 

کد خبر: 1128
  تاریخ خبر : 8 بهمن 1397
 بهاری
 691
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 18
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 16,779
  • بازدید دیروز : 3,587
  • کل بازدید : 10,102,860
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 18.191.108.168

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :