|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به همت شرکت آب منطقه ای مرکزی ؛

اولین همایش ملی کیفیت منابع آب و توسعه پایدار برگزار شد

اولین همایش ملی کیفیت منابع آب و توسعه پایدار در تالار شهید باهنر دانشگاه اراک و با حضور مسئولان کشوری و استانی و با استقبال ویژه مجامع علمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی ، در ابتدای این همایش مهندس نورالدین بازگیر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: به دلیل آسیب پذیری منابع آب در اثر آلاینده های گوناگون و به خطر افتادن کیفیت منابع آب کشور و از طرفی عدم توجه و برنامه ریزی کلان کشور طی دوره ی گذشته در این خصوص، لذا همایش مذکور با هدف توجه همگان به اهمیت کیفیت منابع آب و استفاده از نظرات اندیشمندان و صاحبنظران در این بخش برگزار گردید.

مهندس بازگیر ادامه داد:این همایش در نوع خود اولین همایش با موضوع تخصصی کیفیت منابع آب در کشور بوده که خوشبختانه با اقبال خوبی از سوی محققین و کارشناسان بخش آب و محیط زیست  روبه رو گردیده که امید است با توجه به رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی کشور و خطرات ناشی از آلاینده های منابع آب، مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط جدیت و توجه ویژه ای در این خصوص به عمل آورند .

 وی با اشاره به بحران آبی موجود ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آبی گفت : عدم توازن بارندگی، محدودیت ذاتی منابع آبی، رشد جمعیت و مصرف ،زیاد شدن متقاضیان و کاهش کیفیت را از جمله چالش های بنیادی کشور در خصوص منابع آبی عنوان کرد.

مهندس بازگیر بیان کرد:با توجه به وضعیت کیفی منابع آب  و به منظور برون رفت از این  مشکل همایش مذکور برنامه ریزی شد و امید است که با حمایت دستگاههای اجرایی این مهم ادامه پیدا کند.

دکتر فضلعلی معاون پژوهشی دانشگاه اراک نیز در این همایش با بیان اینکه این همایش با همکاری دانشگاه اراک و شرکت آب منطقه ای استان مرکزی برگزار شده است افزود: باور به توانمندی دانشگاه ها در راستای رفع مشکلات جامعه متاسفانه هنوز آنچنان که باید اتفاق نیفتاده و انتظار می رود که این باور در میان مسئولان ایجاد و تقویت شود تا دانشگاه ها سهم خود را در توسعه و پیشرفت کشور به خوبی ایفا کنند.

وی کیفیت را در بحث رسیدگی و بهبود منابع آب موضوعی مغفول مانده عنوان کرد و افزود: دانشگاه می تواند در این حوزه به کمک دستگاه های اجرایی بیاید.

 دکتر مه نوش مقدسی دبیر علمی این همایش نیز با بیان اینکه 196 مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شده است که از این تعداد 102 مقاله پذیرفته شد افزود: هدف در انتخاب مقالات کاربردی بودن آنها بوده است.

وی افزود: از بین 102 مقاله پذیرش شده 28 مقاله در بخش شفاهی و 74 مقاله در بخش پوستر پذیرش شده اند.

وی اظهار کرد: در محور فرهنگ و حقوق که از محورهای پیشنهادی این همایش بود مقاله چندانی دریافت نشد و این مهم نشان می دهد که در این قسمت با ضعف مواجه هستیم.

مهندس عزت اله آمره ای دبیر اجرایی این همایش نیز شناسایی و پایش کیفی منابع آب متناسب با مصارف مختلف را یکی از گام های مدیریت کیفی منابع آب عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی در این راستا مستلزم نظام مند کردن امور به منظور پوشش اطلاعاتی، مدیریت اطلاعات و اجرای پایش کیفی است.

وی افزود: با وجود نگرانی های موجود در حوزه آلودگی منابع آب باید مراکز علمی اجرایی در راستای پژوهش و مدیریت منابع آب گام بردارند .

مهندس آمره ای گفت: در این راستا تفاهم نامه ای بین شرکت آب منطقه ای استان و دانشگاه اراک منعقد شد که یکی از بندهای آن برگزاری سمینارهای علمی بود و این همایش یکی از اقدامات در این راستاست.

وی خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی این همایش در استان مرکزی شد و افزود: این استان به دلیل وجود انواع چالش های منابع آب می تواند به عنوان دبیرخانه و قطب علمی در این حوزه انتخاب شود.

 در ادامه همایش مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو گفت:ضرورت مدیریت کیفیت آب دلایل زیادی دارد که از جمله آنها محدودیت منابع آب، افزایش تقاضا، افزایش آلودگی و تنوع در آلاینده هاست.

مهندس جواد میبدی افزود: ارگان های بسیاری هستند که می توانند در آلودگی یا عدم آلودگی آب تاثیرگذار باشند. وزارت نیرو یا سازمان محیط زیست به تنهایی نمی توانند در حوزه بهبود کیفیت منابع آب موفق شوند. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی با مدیریت زه آب کشاورزی، وزارت صنایع با مدیریت فاضلاب صنعتی، وزارت نفت با مدیریت و کنترل آلودگی های نفتی می توانند از آلوده شدن منابع آبی و کاهش کیفیت این منابع جلوگیری کنند.

مهندس میبدی در ادامه پسماندها را در آلوده کردن منابع آب بسیار موثر عنوان کرد و افزود: زباله های خانگی، پسماندهای پزشکی و نخاله های ساختمانی، پسماندهای نظامی و هسته ای که باید به آنها توجه ویژه صورت بگیرد و پسماندهای صنعتی ناشی از فعالیت های صنعتی و معدنی و پسماندهای شیمیایی را از جمله پسماندهایی عنوان کرد که تاثیرات بسیاری بر منابع آبی داشته و باعث آلوده شدن آنها می شوند.

وی رشد گیاهان آبزی و جلبک ها به دلایل افزایش فسفات و نیترات در آب، ورود فلزات سنگین به آب و ایجاد بیماری های مختلف در انسان، ایجاد بیماری های عفونی به دلیل ورود انواع میکروارگانیسم ها به آب و ایجاد زمین های شوره زار و کاهش محصولات کشاورزی را از عواقب آلوده شدن آب ها عنوان کرد.

وی تعداد ایستگاه های کنترل کیفیت آب های سطحی را 1015 ایستگاه، ایستگاه های کنترل رسوب آب سطحی را 928 ایستگاه و مجموع منابع آبی شامل چاه، چشمه و قنات که مورد نمونه برداری قرار می گیرند را 9261 مورد عنوان کرد.

مهندس میبدی با بیان اینکه ظرف امسال و سال آینده نظام مدیریت جامع منابع آب کشور تکمیل می شود افزود: مشکلات و چالش های کیفیت منابع آب براساس این نظام احصا شده و برنامه ریزی برای رفع آنها انجام می شود.

میبدی با تاکید بر توجه وزارت نیرو به بحث کیفیت افزود: برنامه ایمنی آب که متولی آن وزارت بهداشت است و با همکاری وزارت نیرو انجام می شود، از دیگر برنامه هاست . شناسایی منابع آلوده و پایش کیفیت منابع آب از منبع تا مصرف از برنامه های در حال انجام است.

وی افزود: این اقدامات باید با هماهنگی و همکاری سازمان های مختلف انجام شود چرا که سلامت مردم دارای اهمیت بسیار زیاد است.

وی تامین منابع اعتباری لازم در این راستا را بسیار مهم دانست و گفت: تقویت و ارتقای جایگاه واحدهای متولی کیفیت آب و فرهنگ سازی در این خصوص بسیار مهم است .

میبدی بازنگری و اصلاح و بروزرسانی و تدوین قوانین و استانداردهای مرتبط با حفاظت از کیفیت آب را ضروری عنوان کرد.

شایان ذکر است در این همایش یکروزه اساتید برجسته دانشگاههای کشور  دکتر رئیس اردکانی و دکتر مرید در خصوص حفاظت کیفی منابع آب ،آلودگی منابع آب، نقش و جایگاه مدیریت کیفیت منابع آب و نقش آب در توسعه پایدار سخنرانی کردند.

در ادامه این همایش ، از سخنرانان با اهدای تندیس همایش تقدیر شد.

برگزاری نمایشگاهی شامل 7 غرفه از دستاوردهای نوین در حوزه کیفیت منابع آب و  ارائه مجموعه مقالات بخش شفاهی در 3 پنل علمی از دیگر برنامه های این همایش بود.

گفتنی است این همایش به همت شرکت آب منطقه ای مرکزی و با همکاری دانشگاه اراک برگزار شد.

 

کد خبر: 544
  تاریخ خبر : 7 آبان 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 14 اردیبهشت 1395
 بهاری
 1039
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 47
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 14,138
  • بازدید دیروز : 24,179
  • کل بازدید : 10,146,842
  • آخرین به روزرسانی : 9 اردیبهشت 1403 07:52:08
  • شناسه IP شما : 3.137.221.163

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :