|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با پیشنهاد کشاورزان،چاه های آب کشاورزی زرندیه به مدت یک ماه خاموش شد

اولین گردهمایی بهره برداران منابع آب با حضور نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی،فرماندار شهرستان زرندیه،معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه،مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه ،نمایندگان کشاورزان شهرستان زرندیه و جمعی از کشاورزان و بهره برداران در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس محمدی مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه با اشاره به وضعیت بحرانی آب در این شهرستان گفت: هدف از برگزاری این جلسه اطلاع رسانی به کشاورزان در خصوص لزوم نصب کنتور هوشمند و همچنین خاموشی چاهها در فصل زمستان و درخواست همکاری کشاورزان از مسوولین برای اجرای این تصمیم به مدت یکماه است.

سپس دکتر میر گلوبیات نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این امر که شما کشاورزان بیشتر از همه به کمبود آب واقف هستید افزود: بشر از ابتدا به دنبال آب بوده است اما در دهه های اخیر به دلیل مصرف های بی رویه مشکلات بسیاری در تامین آب مورد نیاز ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بیشتر آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و استفاده نادرست و غیر مجاز و عدم برنامه ریزی برای نگهداری این نعمت خداوندی مشکلاتی را در این بخش سبب شده است.

دکتر میر گلو بیات افزود:یکی از دلایل بحران آب در شهرستان زرندیه، کاهش نزولات جوی در این منطقه می باشد که حتی از میانگین استانی نیز پایین تر است که این امر نیازمندی این شهرستان به مدیریت صحیح در مصرف آب و انتقال آب از مناطق دیگر را نشان می دهد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت:اقدامات فرهنگی در کشور ما در رابطه با مصرف بهینه بسیار ضعیف صورت گرفته است اما برای این مسایل نیز برنامه ریزی شده و سعی شده ارزش آب را به مردم اطلاع رسانی کنند.

وی در پایان گفت:اینکه کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که خودشان باید در مدیریت منابع آب مشارکت داشته باشند ،نوید بخش و امیدوار کننده است .

در ادامه مهندس کردی فرماندار شهرستان زرندیه با تشکر از برگزاری این جلسه گفت: در این مدت کشور با کمبود منابع مالی مواجه شده است و حیات اقتصادی ما بسیار متزلزل است.در آینده جنگ دنیا جنگ آب خواهد بود که اهمیت موضوع تامین آب رانشان می دهد و می بایستی برای این موضوع برنامه ای داشته باشیم.

مهندس کردی ادامه داد:شرایط جامعه ما همیشه همین بوده است و ما همیشه به دنبال آب بوده ایم ولی تغییر شرایط اقلیمی از یک سو و افزایش جمعیت از سوی دیگر باعث بروز مشکلاتی شده و ما باید خود را با این شرایط تطبیق داده و با برنامه جلو برویم .

فرماندار شهرستان زرندیه بیان کرد: سیستم های غرقابی در هزاره سوم جوابگو نیست و زیر ساخت های کشاورزی باید به سمت استفاده از روش های نوین و بهینه متمایل شود و تغییر در الگوی کشت را نیز در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد:می بایستی بپذیریم که مردم و مسوولین از هم جدا نیستند و منفعت دولت در منفعت مردم است و این دو باید در حل این بحران مشارکت متقابل داشته باشند.

مهندس کردی به بسیاری از اقدامات نادرست دولتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: قبل از هر اقدام بایستی پیامدهای بلند مدت آن نیز مد نظر قرار گیرد تا نیاز به هزینه های جبرانی و دوباره کاری نباشد.

فلاحتی نماینده کشاورزان در این جلسه با اشاره به اینکه همه می دانند که تا ده سال آینده فلات مرکزی خشک می شود و همه ناگزیر به کوچ هستند و حتی مسوولین به فکر انتقال آب از دریاافتاده اند گفت: با سخنرانی کاری از پیش نمی رود و ما به دنبال چاره هستیم

وی گفت ما خواهان انتقال پساب فاضلاب جنوب تهران به شهرستان زرندیه هستیم و از دولت می خواهیم خاموشی چاه ها در فصل زمستان را به صورت یک قانون هدفمند پیگیری و اجرا کند.

نماینده کشاورزان ادامه داد:آب بسیار ارزشمند است و بایستی جلوی کشت محصولات پرآبخواه گرفته شود.

وی در پایان گفت :از مطالعات سازمان های جهانی استفاده کنیم و چاره ای بیندیشیم.

عنایتی دیگر نماینده کشاورزان افزود:در این شهرستان حدود 34 میلیون متر مکعب کسری مخزن وجود دارد و این وضعیت و بحران منابع آبی به دلیل عملکرد نادرست بهره برداران از یک طرف و عدم برنامه ریزی مسوولین حاکمیتی از طرف دیگر است.

عنایتی ادامه داد:ما در جامعه قوانین جامع و خوبی داریم اما متاسفانه جامعه ما قانون مدار نیستند چرا که بهترین راه حل در حل بحران اب هم مشارکت و هم فکری کشاورزان و مسوولین است.

وی در پایان گفت:از کشاورزان تقاضا دارم که در این تصمیم مشارکت کرده و یک ماه چاه های خود را خاموش کنند از دولت هم خواهانیم از کشاورزان حمایت و آنها را به سمت آبیاری نوین رهنمون کرده و در تامین منابع مالی شرایط سهل تر را ایجاد کند و با بوروکراسی اداری این کار را به تعویق نیندازد.

مهندس قره بیگلو رییس جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه با اشاره به راهکارها و برنامه های جهاد کشاورزی در بهینه سازی مصرف آب گفت: بزرگترین مشکل توسعه کشاورزی کمبود منابع آبی است و یکی از بزرگترین دلایل کاهش نزولات جوی و افزایش دما و به دنبال ان افزایش جمعیت در کشور می باشد و ما باید به سمت کشت های جایگزین و کم ابخواه با استفاده از روش های نوین ابیاری برویم.

در پایان هم مهندس شاهرخ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به وضعیت منابع آب شهرستان زرندیه گفت:سالانه 34 میلیون متر مکعب آب بیش از ظرفیت آبخوان این منطقه از سفره های آب زیرزمینی در شهرستان زرندیه برداشت می شود.

وی همچنین گفت: کیفیت منابع آب در این شهرستان بسیار افت کرده است.

مهندس شاهرخ به موضوع آب مجازی اشاره کرد و گفت:ما در برخورد با هر چیز بایدبه مقدار آب مصرفی برای تولید آن را نیز توجه کنیم .

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت پاسخ تمامی مشکلات کشاورزان در این طرح نهفته است چرا که در این طرح رویکرد از رویکرد سازه ای به رویکردغیر سازه ای تبدیل شده است.

وی به 15 زیر مجموعه این طرح و اقداماتی که در هر یک از آنها رخ داده است اشاراتی کرد و تشکیل شورای عالی آب به ریاست رییس جمهور را از دیگر اقدامات مهم در زمینه مدیریت منابع آب دانست.

در پایان جلسه هم کشاورزان تصمیم خود جوش خود را مبنی بر خاموش کردن چاه ها به مدت یکماه را اعلام کرده و خواهان مشارکت همگان در این زمینه شدند.

کد خبر: 364
  تاریخ خبر : 27 دی 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 8 اردیبهشت 1395
 1142
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 37
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 18,555
  • بازدید دیروز : 16,782
  • کل بازدید : 10,529,407
  • آخرین به روزرسانی : 29 اردیبهشت 1403 13:02:32
  • شناسه IP شما : 18.118.37.240

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :