|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سفر وزیر نیرو به استان مرکزی

وزیر نیرو: مدیریت مصرف مهمترین وظیفه در راستای حفظ و احیای منابع آب است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی ،مهندس چیت چیان وزیر نیرو در نشست مدیران ارشد، نمایندگان مردم و دست اندرکاران صنعت آب و برق استان مرکزی که با حضور مقیمی در محل استانداری برگزار شد،گفت: مدیریت مصرف مهمترین وظیفه در راستای حفظ و احیای منابع آب است.

چیت چیان وزیر نیرو با بیان اینکه خطیرترین مسئولیت ما در زمان حاضر به ویژه در بخش کشاورزی مدیریت مصرف آب است، اظهار کرد: برای تحقق این امر دولت باید به این موضوع توجه ویزه ای داشته باشد و اعتباراتی را اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه به منظور مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی برنامه جامعی تدوین شده است، گفت: بر این اساس 15 طرح برنامه‌ریزی و اعتباراتی از سرجمع اعتبارات وزارت نیرو به این منظور پیش‌بینی شده است که اگر این اعتبارات در طی بودجه 94 به تصویب برسد اطمینان دارم که از سال آینده تحولات آشکاری را در ارتباط با مدیریت آب و مدیریت آب‌های زیرزمینی شاهد خواهیم بود.

چیت چیان ضمن اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو در جبران کمبود آب، عنوان کرد: با توجه به کمبود آب در نظر است از پساب فاضلاب‌های شهری به ویژه در بخش صنعت استفاده کنیم و بازچرخانی مجدد آب در صنعت را داشته باشیم که بسیار حائز اهمیت است.

وزیر نیرو گفت: انتقال پساب از تهران به زرندیه را نیز به صورت جدی دنبال خواهیم کرد تا مشکل کم‌آبی مناطق شمالی استان مرکزی برطرف شود، همچنین به دنبال انتقال آب از مناطق مجاور به استان مرکزی خواهیم بود و این موضوع را به طور جد مطالعه خواهیم کرد.

چیت چیان خاطرنشان کرد: در راستای فاضلاب شهرها و آبرسانی‌ها، فعالیت‌های خوبی با مشارکت بخش خصوصی در جریان است و این کارها را توسعه خواهیم داد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:وجود خشکسالی در استان مرکزی

مهندس حاج رسولیها گفت:به منظور ارتباط هرچه بیشتر با بخش کشاورزی دستورالعملی مبنی بر نشست مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای در هر استان با خانه کشاورز تهیه و ابلاغ شده است.

وی درباره وجود خشکسالی در استان مرکزی بیان کرد:در زمینه وجود خشکسالی استانداردهای بین المللی صرفاً عدم بارش را دلیل نمی دانند هر چند که در محدوده حوضه آبریز استان مرکزی نیز در 6 سال گذشته شاهد نقصان بارندگی بوده ایم و حتی نوع بارندگی ها نیز تغییر کرده اند و در این استان با در نظر گرفتن پارامتر های دیگر 7 سال است که شاهد خشکسالی هستیم.

حاج رسولیها با اشاره به طرح احیای منابع آب زیرزمینی گفت:در این طرح 15 کارگروه در نظر گرفته شده است که دو مورد از این کارگروه ها نقش بسیار محوری را ایفا می کنند.کارگروه نصب کنتورها که در واقع اولین عامل کنترل مصرف محسوب می شوند و در صورت تامین اعتبار فعالیت خود را گسترش می دهند و کارگروه پر و مسلوب المنفعه کردن چاه ها ی غیر مجاز که به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین به نقش مهم قوه قضاییه در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز و بستن چاه ها نیز اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از برگزاری نشست هایی در زمینه مدیریت یکپارچه حوضه آبریز قمرود با استان هایی که در این حوضه قرار دارند خبر داد.

استاندار مرکزی:استان مرکزی با کمبود آب مواجه است

مهندس مقیمی با تأکید بر محدودیت منابع آبی در استان، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در استان باید در نحوه استفاده از آب در سه بخش صنعت، کشاورزی و شرب مردم تجدید نظر شود.

وی افزود: استان مرکزی با کمبود آب مواجه است و به دلیل اینکه یک شهر صنعتی است و به استان تهران نزدیک است می بایست آب مورد نیاز صنایع، کشاورزی و شرب مردم به گونه‌ای تأمین شود که هر سه بخش در کنار هم فعالیت مستمر داشته باشند.

مقیمی خاطرنشان کرد: اختصاص اعتبار ویژه‌ای برای آبیاری تحت فشار در استان‌های کم آب کشور ضروری است تا کشاورزان  روش‌های سنتی آبیاری خود را به آبیاری‌های نوین تغییر دهند.

وی گفت: به منظور تسریع در ایجاد تغییر در نحوه آبیاری غرقابی به آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی باید اعتبارات خوبی در اختیار وزارت نیرو و سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد تا از منابع آبی استفاده بهینه ای صورت پذیرد.

استاندار مرکزی با اشاره به مشکل کمبود آب در استان و به ویژه در شهر صنعتی کاوه، عنوان کرد: تأمین آب مورد نیاز این شهر صنعتی هزار لیتر در ثانیه تعهد شده بود که هم‌اکنون تنها 300 لیتر آن اجرا شده که نیاز آنها را برطرف نمی‌کند.

مقیمی با تأکید بر لحاظ شدن حقابه استان از روخانه های استان های همجوار، تصریح کرد: مشکل تامین آب سد الغدیر با لحاظ شدن حقابه استان در آن مسیر حل خواهد شد.

استاندار مرکزی خواستار پیگیری انتقال آب از سرشاخه‌های دیگر به استان، انتقال آب از پساب فاضلاب، تعیین حقابه تالاب میقان و تأمین حقآبه استان از استان‌های مجاور شد.

وی ابراز کرد: 6 شهر استان تصفیه خانه فاضلاب ندارند که تأمین آن باید در برنامه قرار گیرد.

مقیمی با بیان اینکه استان های همجوار بطور مشترک از یک آب استفاده می نمایند و تمایل هر استان به بهره مندی از سهم آب بیشتری است، عنوان کرد: با وجود تجربه آب کوثر در استان های بوشهر و بندرعباس تمهیداتی صورت گیرد تا در این استان نیز تخصیص و کنترل منابع آب از سوی وزارت نیرو صورت بگیرد.

استاندار مرکزی برگزاری شورای حفاظت منابع آب استان را در راستای کمک به افزایش سطح آبهای زیر زمینی عنوان کرد و گفت: تشکیل شورای آب استان نیز با دبیری شرکت آب منطقه ای مرکزی در جهت نحوه استفاده آب در بخش کشاورزی صورت می گیرد.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی :عدم مدیریت صحیح؛مشکل اصلی بحران آب

محمدحسن آصفری با اشاره به مساله آب در استان مرکزی اظهار داشت: از نظر شرایط آبی ما در استان مرکزی آب داریم اما متاسفانه دچار عدم مدیریت صحیح استفاده از آن هستیم که همین موضوع سبب می‌شود که نتوانیم خواسته صنعتگری که به استان می‌آید را برآورده کرده و آب مورد نیاز صنعت که سبب اشتغالزایی برای جوانان می‌شود را تامین کنیم.

وی افزود: در بحث تامین آب چند پروژه در سطح استان داریم که بیش‌تر کارهای آن انجام شده که با حمایت ویژه می‌توانیم آنها را به بهر‌برداری نزدیک کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان، خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ارتباط با بحث سد کمال صالح این نکته را می‌توان گفت که برنامه‌ریزی‌های انجام شده دررابطه با این سد تامین آب مورد نیاز برای جمعیت استان تا سال ۸۹ بوده که در شرایط کنونی این سد تنها پاسخوگی ۴۰ تا ۴۵ درصد نیاز استان است و مابقی آب مصرفی از طریق منابع دیگر و کلرزنی انجام می‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان خواستار برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی شد

صلاحی خواستار مشخص شدن حریم رودخانه‌ها و تعیین تکلیف برق‌دار کردن چاه‌های آب کشاورزی شد و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات این معضل حل نشده است.

صلاحی در نشست مدیران آب و برق استان با وزیر نیرو گفت: مشکل آب در استان مرکزی نمود بیشتری دارد، در این استان به جز مرکز استان عمده فعالیت‌ها در زمینه کشاورزی و دامپروری است و وابستگی به آب بیشتر به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان اکثر روستاها کمتر از یک ساعت آب دارند و آب با تانکر حمل می شود، تصریح کرد: ایجاد مجتمع‌های آب روستایی نیازمند تامین اعتبار است.

وی جابجایی تیرهای برق را به عنوان یک معضل در استان برشمرد و انتقال پساب فاضلاب اراک به دشت فراهان را منجر به یک تحول در بخش کشاورزی دانست و ضمن اشاره به پروژه آبرسانی به تفرش، از روند کند این پروژه خبر داد و خواستار تسریع شد.

تاکید نماینده شازند بر استفاده صنایع از پساب فاضلاب

عزیزی نیز با بیان اینکه باغات مثمر دشت شازند در حال تخریب است، اظهار کرد: بیش از ظرفیت دشت شازند از آن استفاده می شود، برای جلوگیری از این مشکل تاکید شود تا صنایع از پساب فاضلاب استفاه کنند تا این امر باعث کاهش برداشت ها از سفره های آب زیرزمینی شود.

عزیزی نماینده شازند نیز عنوان کرد: شازند از باب میانگین بارندگی جزو شهرستان‌های پرباران است و متوسط بارندگی در این شهر بیش از 500 لیتر در ثانیه است.

وی گفت: شازند آب دارد اما برای یکصد مرغداری و دامداری آن محدودیت آب وجود دارد.

 

 

کد خبر: 269
  تاریخ خبر : 10 آذر 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 7 اردیبهشت 1395
 مسعود بهاري
 995
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 37
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 18,911
  • بازدید دیروز : 27,624
  • کل بازدید : 10,204,483
  • آخرین به روزرسانی : 11 اردیبهشت 1403 09:42:19
  • شناسه IP شما : 3.149.251.154

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :