|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

درهمایش تخصصی آب و آینده مطرح شد؛

مسئله آب در کشور جدی است/به فکر آب باشیم

در همایش تخصصی آب و آینده که با رویکرد شناسایی و حل مسائل آب استان مرکزی در دانشگاه اراک برگزار شد بر اهمیت آب تأکید و به طور خاص برنامه های سازگاری با کم آبی استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، در این همایش مدیرعامل این شرکت گفت: آب به عنوان یک کالای استراتژیک در معادلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اخیراً امنیتی در کشورها مطرح است بطوریکه شرایط آب و هوایی در کشور این معادلات را پیجیده تر کرده است و به اصطلاح جنگ آب را در بین مردم ودولتها شاهد هستیم.

مهندس عزت اله آمری افزود: استان مرکزی جزو استانهای کم بارش است و میانگین بارندگی استان 260 میلی متر می باشد.

وی خاطر نشان کرد: این روزها در خبرها می شنویم که پاییز امسال بارندگیها فوق نرمال خواهد بود  ولیکن همه ما باید بدانیم که خشکسالی و ترسالی دو روی یک سکه هستند و نمی توان صرفاً به پیش بینی ها اکتفا کرد و بایستی مدیریت و مراقبت از منابع آب در رأس  همه امور باشد.

مهندس آمری با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب سطحی و زیرزمینی در استان گفت: در استان مرکزی حدود 80 درصد منابع تأمین آب متکی به منابع آب زیرزمینی است بطوریکه روز به روز نیز دخیره و ظرفیت آبخوان ها در حال کاهش است و حتی برخی از این آبخوان ها ظرفیت آبی اشان به اتمام رسیده است و حتی سدهای بزرگ استان نیزشرایط خوبی ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با تأکید بر اینکه برخی روش ها و راهکارهای پر هزینه جهت بهره برداری از منابع آب همچون طرح انتقال آب از دریا، استفاده از پساب ها، و باروری ابرها مورد نقد است و گفته می شود بهتر است در بحث بهره وری آب سرمایه گذاری کرد گفت: در برخی از شرایط این امر اجتناب ناپذیر است چرا که آبخوانها دیگر ظرفیتی ندارند و باید از این روش ها ی بهره برداری از منابع آب سود برد بطوریکه در حال حاضراستفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب یکی از اولویت های وزارت نیروست.

وی هدف از برگزاری این همایش را پرداختن به موضوع و اهمیت آب و مورد نقد قرار دادن برنامه های سازگاری با کم آبی دانست.

مهندس آمری بیان کرد: در سال 1399 وزارت نیرو موظف شد برای کل کشور برنامه سازگاری با کم آبی تهیه کند که در 4 محور آب و آبفا، جهاد کشاورزی، شهرداریها و وزارت صمت برای استان مرکزی نیز تدوین و تصویب شد و هدف از این همایش نقد علمی همین برنامه های سازگاری با کم آبی بوده است.

وی در خصوص برنامه های سازگاری با کم آبی استان گفت: برنامه های سازگاری با کم آبی استان همچون، تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح الگوی کشت، اصلاح الگوی مصرف آب شرب و... تا حدود 70 درصد محقق شده است به عنوان نمونه در خصوص فضای سبز استفاده از گیاهان کم آب بر، قطع انشعابات شرب در آبیاری چمن ها، و استفاده از روشهای نوین آبیاری اجرا شده است.

وی در پایان تأکید کرد: به دلیل ظرفیت هایی که در منابع تأمین آب ایجاد شده است در بحث تأمین آب شرب شهرها نگرانی نداریم و امیدوراریم با همکاری و همراهی مردم بتوانیم تأمین آب پایداری برای استان داشته باشیم.

دکتر بنفشه زهرایی دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی نیز در این همایش با اشاره به مسئله آب در کشور گفت: بزرگی مسئله آب ایران در حدود 20.5 میلیارد مترمکعب است که هدف از برنامه های سازگاری با کم آبی  نیز کاهش مصرف آب در کشور است و این میزان دو برابر کل مصارف صنعت، شرب، معدن و یک چهارم کل برداشت های بخش کشاورزی می باشد.

دکتر زهرایی خاطر نشان کرد: خیلی از هدفگذاریها در کشور در جهت اجرای طرحهای آبرسانی است تا بخشی از تنش های آبی رفع شود به همین دلیل ما نه تنها به سمت کاهش مصرف آب پیش نمی رویم بلکه برنامه های کلان کشور به سمت افزایش مصرف است.

دکتر زهرایی ادامه داد: استان مرکزی نسبت به سایر استانها منابع آب تجدید پذیر بالایی دارد و سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در حدود 1531 میلیون مترمکعب است و از طرفی هم استان مهاجرفرستی است که این دو مزیت می توانند در جهت کاهش مصرف آب در این استان به عنوان یک فرصت مورد توجه و عنایت قرار گیرد.

وی افزود: سهم کاهش مصرف برای استان مرکزی در جهت اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی حدود 585 میلیون مترمکعب است که با برنامه های سازگاری با کم آبی به دنبال این هسستیم که تالاب ها احیاء شود ، آب زیرزمینی نه تنها افت نکند بلکه بهبود پیدا کند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: طبق آماربرداری منابع و مصارف در کشور که توسط وزارت نیرو انجام شد از دهه هشتاد تا دهه 90 مصارف آب استان مرکزی از 2759 میلیون مترمکعب با کاهش حدود 21 درصدی به 2105 میلیون مترمکعب رسید یعنی همین رقم 585 میلیون مترمکعبی که قرار است با اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی صرقه جویی شود کاهش داشتیم  ولیکن این امر سبب حل مشکلات بحرانی استان نشد بلکه تنش های آبی تشدید و وضعیت آبخوانها بدتر شد.

وی افزود: در این زمینه نمی توان مسئله تغییر اقلیم و گرمایش جهانی را در نظر نگرفت چرا که بر خلاف تفکر بسیاری اثرات تغییر اقلیم تدریجی نیست بطوریکه از اواخر دهه هفتاد بخش زیادی از توان تولید جریان های سطحی را از دست داده ایم.

دکتر زهرایی گفت: استان مرکزی نصف گذشته توان تولید آب سطحی را دارد چرا که بالارفتن تولید، مصارف، جمعیت و تغییر اقلیم را همزمان داریم.

وی بیان کرد برنامه همه برای حل مشکل کم آبی این است که ظرفیت تأمین آب را بالا می برند ولی باید گفت این فرصت ها بالاخره جایی تمام می شود وباید راهکارهایی چون کاهش تلفات آب، بازچرخانی آب، تجارت آب مجازی، تبادل آب بین بخش ها از طریق ایجاد بازار آب و..... را نیز برنامه ریزی و هدفگذاری کنیم.باید مصارف آب را پایین بیاوریم چرا که  با اجرای طرح ها هیچ تغییری در بیلان آب استان اتفاق نمی افتد.

وی تغییر اقلیم، افزایش برداشت آب از رودخانه ها، افزایش عمق سطح ایستایی آبخوانها، توسعه کشت دیم، از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی، بالارفتن راندمان آبیاری، اجرای غیراصولی طرح های آبخیزداری و فرونشست را از عوامل مؤثر در کاهش تغدیه آبخوان ها بیان کرد.

دکتر زهرایی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی ظرفیت آبخوان از بین برود پتانسیل زیستی آبخوان افت شدیدی پیدا می کند بنابراین هیچ راهی جزء حفاظت از منابع آبی نداریم.

در ادامه همایش رییس دانشگاه اراک با اشاره به شکل گیری پژوهشکده آب در این دانشگاه گفت: پژوهشکده آب در سال 1396 در پنج کارگروه تخصصی شامل مدیریت منابع آب، سازه های هیدرولیکی، آبیاری و زهکشی، محیط زیست و آموزشی و فرهنگی ایجاد شد.

دکتر ذوالفقاری ادامه داد: با وعده خداوند آینده روشن خواهد بود و هر مشکلی راه حل خود را دارد و ما باید کار علمی و فرهنگی مناسب را انجام دهیم.

وی افزود: مشکل اصلی کشور ما بخصوص در حوزه آب و برق بحث مصرف گرایی است و بایستی این مصرف بی رویه کاهش پیدا کند تا بسیاری از مشکلات این حوزه حل شود.

دکتر ذوالفقاری خاطرنشان کرد: دانشگاه اراک رویکرد جدیدی در دانشگاه داری را در پیش گرفته است و به دنبال این است که در حوزه هایی که نیاز کشور است برای دانشجویان ایجاد جذابیت کند تا بتوان هم برای حل مشکلات گام های بزرگی برداشت و هم سبب پیشرفت در آن حوزه ها شد.

در پایان این همایش که در محل دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک برگزار شد، با برگزاری دو پنل تخصصی برنامه سازگاری با کم آبی  و کاهش کیفیت منابع آب استان به کار خود پایان داد.

کد خبر: 2017
  تاریخ خبر : 19 مهر 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 19 مهر 1402
 کمال آبادی
 426
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 52
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 22,961
  • بازدید دیروز : 24,179
  • کل بازدید : 10,155,665
  • آخرین به روزرسانی : 9 اردیبهشت 1403 07:52:08
  • شناسه IP شما : 3.15.171.202

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :