|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سفرنامه بازدید از طرح آبرسانی از چشمه هفتیان به شهر تفرش و روستاهای مسیر خط انتقال

از ابتدای کار در شرکت آب منطقه‌ای بیشتر کارهای حوزه منابع انسانی و برنامه ریزی را انجام میدادم ولی از زمانیکه در حوزه روابط عمومی مشغول به فعالیت شدم متوجه شدم که شرکت در استان و در سطح کشور در حوزه تامین آب چه خدمات شایانی را انجام میده و ثمرات و بهره برداری از این طرح ها تا نسل‌های بعدی ادامه دار خواهد بود.

یکی از موضوعاتی که از ابتدای دولت سیزدهم خیلی مورد توجه قرار گرفته است آب رسانی به شهر و روستاهای کم برخوردار تحت عنوان جهاد آبرسانی هست که بیشتر در استان‌های مرزی پروژه های خوبی به ثمر رسیده اند. برای من سوال بود که چرا در استان خودمون خیلی این موضوع نمود نداره و باعث شد پروژه های شرکت را مورد بررسی قرار بدم. عقیده همیشگی ام این بود که ثمرات فعالیت هایی که شرکت و هر مجموعه ای انجام میده باید بصورت گسترده به اطلاع عموم مردم برسد و توجه به این موضوع ضمن گزارش از عملکرد شرکت می‌تواند باعث تغییر دیدگاه عامه مردم و اطلاع از تلاش‌هایی که دولت و کارکنانش برای آرامش و زندگی بهتر انجام می دهند، داشته باشد. همین موضوع باعث شد پروژه های شرکت را مورد توجه قرار بدیم و با هماهنگی با مسئولین پروژه ها از آنها بازدید به عمل آورده و مستندهایی در خور تلاش‌هایی که توسط همکارانمان انجام شده را انجام دهیم.

یکی از پروژه ها آبرسانی به شهر تفرش و روستاهای مسیر از چشمه هفتیان هست که در حال حاضر هم فعال بوده و گزینه مناسبی برای تهیه گزارش بود. بعد از هماهنگی های لازم مقرر شد روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه بازدید را انجام دهیم. دیدگاه خودم این بود که صبح میریم تفرش و بعد از بازدید پروژه برمی گردیم و به کارهای شرکت هم میرسیم که تازه متوجه شدم وقتیکه اسم ابر پروژه آورده میشه منظور دوستان چیه. به هر صورت ساعت حدود ۸ صبح از شرکت به همراه آقای عباسی مستندساز دفتر راه افتادیم و حدود ساعت 9 و نیم به تفرش رسیدیم.

تفرش در یک منطقه خوش آب و هوا کوهستانی قرار گرفته و دارای مردمی خون گرم و فرهیخته است. دور تا دور تفرش کوه های زیادی به چشم میخوره و همین باعث شده از هر مسیری که قصد ورود به تفرش را داشته باشی پیچ و خم های زیادی را باید پشت سر بزاری و بعد یکباره شهری که در فصل بهار وتابستان سبز است را می‌بینی که تقریبا همه مناطقش درختکاری شده را فرا گرفته. متاسفانه امکان همراهی همکاران طرح وتوسعه نبود و همین موضوع باعث شد با مشاور پیمانکار پروژه که یکی از همکاران بازنشسته شرکت بود به نام آقای مهندس شریفی و همکارانشان آقایان‌ حمصی و نوروزی به بازدید از پروژه بپردازیم. در ابتدای راه از ما سوال شد که از کجای پروژه شروع کنیم خب ما هم از همه جا بی‌خبر برای اینکه بتوانیم کار را به یک جایی برسونیم گفتیم از آخرین ایستگاه شروع میکنیم و انشالا تا چشمه میریم.

آقای شریفی و همکارانشون با تعجب خاصی نگاهمون کردند و گفتند این کار یک روز نیست و باید چند روزی وقت بگذارید و ما هم که قصد داشتیم آشنایی کلی پیدا کنیم و بعداً طی چند بار بازدید خودمون کار را تموم کنیم اصرار کردیم که بهتره کل پروژه را ببینیم و آشنایی حدودی پیدا کنیم. طی مسیر و توی ماشین که یک پیکاپ بود بسیاری از اطلاعات پروژه را از مهندس شریفی پرسیدیم و ایشان و همکارانشون کامل توضیحات را ارائه کردند.

به هر صورت عظمت پروژه و فکر به اینکه همکارانم در طول پروژه همیشه توی این مسیرها با همین شرایط در حال رفت و آمد و پیگیری پیشرفت پروژه هستند باعث می شد سختی های سفر را فراموش کنیم و سعی کردیم بتونیم امانتدار خوبی در ارائه مناسب خدمات فنی مهندسی ارائه شده در شرکت باشیم.

کل مسیر آبرسانی دارای چهار ایستگاه منبع و پمپاژ آب بود که ما از انتهای پروژه شروع به بازدید کردیم. ایستگاه آخر و چهارم به نام نقوسان دارای ایستگاه و مخزن 1000مترمکعبی بود که تازه تجهیز کارگاه صورت گرفته بود و پیمانکار مشغول آرماتوربندی منبع ذخیره آب بود. وقتی رسیدیم پیمانکار که اهل اردبیل بود بسیار خوشحال شد و استقبال گرمی از ما داشت. البته این موضوع با دوستان مطرح شد که کار در کارگاه هایی مثل این ایستگاه سختی های خاص خودش را داره که از مهمترینشان میشه به دوری از خانواده، استقرار به مدت طولانی در یک محل همچنین کمبود امکانات رفاهی اشاره کرد.

این ایستگاه آب را به مخزن تعادلی جاده نقوسان پمپاژ نموده و پس از آن به صورت ثقلی به مخزن نقره کمر که در اختیار آبفا می باشد منتقل می نماید.

همانطور که گفتم صعب العبور بودن مسیر در دور تا دور تفرش باعث شده این پروژه یک کار عظیم و البته پر هزینه برای شرکت باشه و طی مسیر آب رسانی، ایستگاهها یا در یک جای پست قرار گرفته اند و یا خیلی بلند. یک ایستگاه را مجبور بودیم مسیر زیادی را در جاده خاکی پایین بریم تا ببینیمش یکی هم داخل یک پرتگاه مانند بود و از بالا به راحتی میشد اونو دید و یکی دیگه بالای یک کوه با ارتفاع کم بود.

ایستگاه بعدی که ایستگاه شماره 3 قزلچه بود دارای ایستگاه پمپاژ و مخزن 1000مترمکعبی است. مهمترین کاری که این ایستگاه در سامانه پروژه انجام می دهد، پمپاژ آب به ارتفاع 260 متر به ایستگاه چهار می باشد.  ایستگاه قزلچه دارای پیشرفت قابل توجهی بود و از بالای جاده کاملا قابل مشاهده بود و با توجه به زمان اندکمون ترجیح دادیم فقط آن را ببینیم و فیلم هایی از آن تهیه کنیم. آقای عباسی یک هلی شات کار با تجربه هست که هلی شات خودشو برای فیلم گرفتن از پروژه ها می آورد. ایشان با علاقه وصف ناشدنی با سناریو های مختلفی که میچینه فیلمهاش را میگیره و ساعتها فیلم را با دقت عالی به یک کلیپ چند دقیقه ای تبدیل میکنه. ایستگاه شماره 2 بعد از 30 کیلومتر بصورت ثقلی وارد ایستگاه پمپاژ جفتان می شود. در حال حاضر در مسیر انتقال آب روستاهای زیادی با جمعیت بالغ بر 1000 نفر، از جمله جفتان، کوریان، نوبهار، قسنگان و هشه را آبرسانی می کند. از دومین ایستگاه تا ایستگاه اول حدود ۳۰ کیلومتر فاصله بود و ساعت حدود ۱۲ و نیم ظهر به سمت چشمه راه افتادیم برای اینکه کل مسیر را ببینیم باید راهی که بسیار پستی و بلندی داشت و کاملا خاکی بود را طی میکردیم. لوله های مسیر آبرسانی از پیچ و خم و پستی و بلندی های زیادی می‌گذشتند و در مسیر هر روستایی که بود را یک انشعاب داده بودند و از آبرسانی با ماشین و... راحت شده بودند. با این خط انتقال 40 روستای در مسیر و مردم شهر تفرش از آب سالم برخوردار می شدند.

همکارانمان در شرکت آب منطقه ای شغلشون را مشابه با سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل (ع) می دانند و همین موضوع به لحاظ معنوی توان مضاعفی را به آنها میده تا بتوانند در سرما و گرما و شرایط مختلف، آب را به خانه مردم برسانند. ایستگاه آخری که دیدیم در واقع اولین ایستگاه بعد از چشمه بود و قره جاقیه نام داشت. این ایستگاه با ارتفاع 95 متری از سطح زمین در بالای یک کوه بود که دارای مخزن آب 5 هزار مترمکعبی است. به این صورت که آب از چشمه به این منبع پمپاژ می شد و با توجه به ارتفاع مناسبی که دارد تا ایستگاه بعدی که حدود ۳۰ کیلومتر فاصله داشت به صورت ثقلی و کاملا طبیعی آب رسانی صورت می گرفت و روستاهای هفتیان، وسمق، کوره، قره جاقیه، قزل قاش، هفتیان علیا، گوگگرد، محمدآباد، دیزک، بکلیک، ثمره دشت، عزالدین، دربر، فلوجرد، زرچین را با جمعیتی بالغ بر 2 هزار نفر در بر می گیرد .فیلمبرداری از این ایستگاه بوسیله هلی شات خیلی راحت بود و بدون نیاز به رفتن به بالای کوه هلی شات را به پرواز درآوریم و دور تا کوه را که یک منبع در بالای آن قرار داشت فیلم گرفتیم .حالا دیگه فقط چشمه مونده بود.

چشمه هفتیان در حدود 80 کیلومتری شهر تفرش قرار دارد و از حدود ۲۵۰ متر از دل کوه آب زلال و گوارا میجوشد و بعد از جدا شدن سهم حقابه بران وارد منبع ذخیره شده و به ایستگاه اول پمپاژ می شود. این چشمه دارای آب بسیار با کیفیتی است و بدون نیاز به تصفیه، وارد لوله های آبرسانی می‌شود .در انتهای مسیر متوجه شدم اینقدر این کار همکارانم در تمامی مراحل کار از شروع مطالعات،امکان سنجی، قرارداد، بحث های مالی، انتخاب پیمانکار و... با توجه به معنویت کار، اجازه به تبلیغات در این حوزه را به خودشون نمیدن و به مانند پیشوایان مان تنها فکر و هدفشون بحث آبرسانی به مردم و آیندگان است.

امیدوارم توانسته باشم به اتفاق همکارانم در روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی رسالت شرکت در بحث احداث پروژها و جهادآبرسانی را به سمع و نظر مردم خوب استانم برسانم و آنها را با گوشه ای از زحمات و سختی های اجرای پروژه های آبرسانی آشنا کنم.

مهدی عابدی-مدیر روابط عمومی

پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه ساعت 5 صبح

 

کد خبر: 1988
  تاریخ خبر : 17 اردیبهشت 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 18 اردیبهشت 1402
 کمال آبادی
 703
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 58
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 10,083
  • بازدید دیروز : 27,723
  • کل بازدید : 10,249,129
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 11:42:26
  • شناسه IP شما : 18.218.234.83

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :