|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

افتتاح پروژه انتقال پساب فاضلاب تصفیه خانه شهر اراک به دشت اراک

طی مراسمی که با حضور استاندار مرکزی ، معاونین استانداری و مدیران شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در محل پروژه انتقال پساب برگزار گردید، پروژه انتقال پساب فاضلاب تصفیه خانه شهر اراک به دشت اراک افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی- هدف از این پروژه،توسعه بخش کشاورزی در کشت های مجاز با آب مذکور،ایجاد فضای سبز،جلوگیری از انتشار ریزگردها ،جلوگیری از گسترش کویر میقان،کاهش آلودگی شهر اراک و افزایش آبهای زیر سطحی می باشد.

در این مراسم که استاندار مرکزی و هیئت همراه ،مدیران کل استانداری مرکزی، مدیران دستگاه های اجرایی استان مرکزی و مدیران شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی حضور داشتند ،مهندس بازگیر مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی توضیحات لازم را در خصوص ضرورت اجرای این پروژه ارائه کرده و بر این مسئله تاکید کردند که یکی از راهکارهای وزارت نیرو برای مواجه با بحران آب موجود در کشور استفاده از پساب تصفیه خانه ها برای جبران کمبود آب های زیر زمینی است.

در ابتدای مراسم، مهندس بازگیر مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی با تبریک سالروز ولادت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز ، از حضور و ابراز محبت مهندس مقیمی استاندار مرکزی، مشاوران و مدیران کل استانداری مرکزی، مدیران کل دستگاههای استان مرکزی و همکاران پر تلاش شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی قدردانی نمود و بیان داشت:همه توفیقات حاصل شده در این پروژه با تکیه بر حمایت ویژه مسئولین استان و تلاش صادقانه و شبانه روزی پرسنل خدوم شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی انجام شده ،که جا دارد از همه این دوستان تقدیر نمایم.

مهندس نورالدین بازگیر مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی طی سخنانی اظهار داشت: در سالهای اخیر کشور در بخش های مختلف شرب،کشاورزی و صنعت با کمبود شدید آب مواجه است،و یکی از راهکارهای وزارت نیرو به نمایندگی از دولت برای جبران این کمبودها، استفاده از پساب تصفیه خانه ها در سطح کشور می باشد.

وی افزود:پساب دشت اراک از جمله پروژه های جدید وزارت نیرو است که امیدواریم از این دست پروژه ها در دیگر شهرهای استان نیز به ثمر برسد.

مهندس بازگیر گفت : تصفیه خانه های فاضلاب در صورتی معنا و کارایی پیدا می کنند که پساب آنها مجدداً مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین پساب و استفاده از آن بحث بسیار ارزشمند و قابل توجهی است.

وی اذعان کرد:مطالعات فاز اول و دوم این پروژه به سال 89 بر می گردد و اولین موافقتنامه در سال 90 در ارتباط با اجرای این پروژه مبادله شد و اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد.

بازگیر، با بیان اینکه این پروژه شامل 15 کیلومتر خط انتقال می باشد ،ادامه داد:فاز اول این پروژه با خط انتقالی به طول 7 کیلومتر آماده بهره برداری می باشد.

وی در ادامه گفت:اهداف این پروژه شامل ، تامین آب بخشی از فضای سبز شهر اراک، تامین بخشی از آب مورد نیاز صنایع شهر اراک،تامین بخشی از آب کشاورزی شهرستان اراک و تامین بخشی از آب روان آبهایی که به دشت میقان وارد می شوند ،می باشد.

بازگیر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:مشخصات عمومی پروژه به این صورت است که،کل پروژه شامل خط انتقالی به طول 7 کیلومتر ،خط ثقلی به طول 1400 متر با لوله هایی از جنس GRP ،احداث سازه آبگیر،احداث ایستگاه پمپاژ مجهز به 5 پمپ که جمعاً 1200 لیتر بر ثانیه آب را پمپاژ می کنند و احداث چندین منهول،احداث حوضچه بتنی مکش به حجم 1000 متر مکعب ،احداث خط انتقال برق 20 کیلو ولت به طول 1 کیلومتر ،احداث پست پاساژ برق و همچنین تهیه و ساخت تابلو های برق و احداث ساختمان بهره برداری می باشد.

وی بیان داشت: اعتباری که تا امروز شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی برای اجرای این پروژه مصرف کرده است بالغ بر 9 میلیارد و 300 میلیون تومان می باشد که 3 میلیارد بیشتر از اعتبار تخصیص داده شده است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در پایان سخنان خود از عزیزانی که در اجرای این پروژه زحمت کشیده بودند تقدیر و تشکر کرد و افتتاح این پروژه را به آنها تبریک گفت.

در حاشیه این مراسم مهندس محمد حسن مقیمی استاندار مرکزی با تبریک روز ولادت حضرت عباس(ع) و روز جانباز از زحمات مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان مرکزی و همکارانشان تشکر کرد ه و افزودند: فاضلاب شهر اراک همانند دیگر فاضلاب های شهر های کشور، مسبب ایجاد مشکلاتی همچون آلودگی آبهایی که از سطح شهر برداشت می شد بود، که با اجرای این پروژه فاضلاب به خارج از شهر اراک انتقال پیدا کرد ،که در فاز اول، حدود 1100 لیتر در ثانیه آب استحصال می شود و قرار است این میزان با اجرای فاز دوم به 2200 لیتر در ثانیه برسد.
مقیمی بیان کرد: حدود 92 درصد از آب های در دسترس کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد،4/2درصد در بخش شرب و 3/8 در صد در بخش صنعت استفاده می شود.

وی ادامه داد: میزان برداشت ما از آبهای موجود و در دسترس بیش از میزان آبی است که به شکل بارش در کشور وارد می شود و لذا بایستی در مصرف آب دقت بیشتری داشته باشیم چون سطح آبهای زیر زمینی امان روز به روز پایین تر می رود و این امر می تواند تبعات جبران ناپذیر بسیاری داشته باشد.

مهندس مقیمی گفت:مدیریت بر منابع آب امروزه یکی از مدیریت های استراتژیک محسوب می شود.چگونکی استحصال و استفاده از آب در بخش های مختلف ،چگونگی استفاده از پساب ،نحوه استفاده از آب در حفظ محیط زیست و ایجاد فضای سبز و چگونگی تامین سرانه مصرفی آب در خانواده ها در این مدیریت باید مد نظر قرار بگیرد.

استاندار استان مرکزی گفت: کشور ما به لحاظ منابع آبی کشوری فقیر محسوب می شود و همین امر لزوم توجه به آب را بیش از پیش ضروری می سازد در حالی که مصرف آب در کشور ما به نوعی با بی تدبیری و اسراف روبه روست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروزه بیکاری یکی از معضلات استان مرکزی است ،از طرف دیگر هر کاری برای اشتغالزایی نیازمند سرمایه گذار ی است و هرگونه سرمایه گذاری خود نیازمند آب است پس ما باید در ابتدا تامین آب کنیم تا هرگونه سرمایه گذاری و اشتغالزایی ممکن شود.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد:در ارتباط با اهمیت آب همین بس که همانگونه که می گویند آب مایه حیات است می توان گفت آب مایه هر گونه فعالیتی نیز محسوب می شود و اگر ما به دنبال رفع بسیاری از معضلات شهر و ازجمله اشتغالزایی،رفع آلودگی هوا،حفظ محیط زیست،ایجاد فضای سبز و به طور کلی ادامه حیات هستیم بایستی در جهت مصرف صحیح آب و استفاده از شیوه های نوین و علمی استفاده از آن گام برداریم.

مهندس مقیمی افزود:اگر در بخش صنعت از تکنولوژیهای جدید و در بخش کشاورزی از روشهای نوین آبیاری استفاده شود می توان به مقدار قابل توجهی از میزان مصرف آب را صرفه جویی کرد.

استاندار مرکزی در پایان ضمن اشاره به اینکه در جلساتی که برگزار شد حقابه بخش های مختلف اعم از کشاورزی و صنعت مشخص شده است و بیشتر این آب قرار است برای موارد غیر کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد گفت:امیدوارم به گونه ای از آب استفاده شود که بهره وری بالا برود،مصرف بهینه صورت بگیرد،تولید افزایش یابد،اشتغالزایی شود و سطح در آمدها بالابرود.

 

 

 

کد خبر: 197
  تاریخ خبر : 12 خرداد 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 6 اردیبهشت 1395
 مسعود بهاري
 1637
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 47
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 16,030
  • بازدید دیروز : 25,244
  • کل بازدید : 10,173,978
  • آخرین به روزرسانی : 10 اردیبهشت 1403 12:44:33
  • شناسه IP شما : 18.223.106.232

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :