|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار مرکزی تأکید کرد:

همه دستگاهها مکلف به اجرای برنامه های سند سازگاری با کم آبی هستند

استاندار مرکزی بر ضرورت توجه ویژه دستگاه‌های اجرایی استان به اجرای سند سازگاری با کم آبی تاکید کرد و گفت: مهمترین امر برای ما حفاظت و نظارت بر منابع آبی امان در هر شرایطی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، سیدعلی آقازاده روز یکشنبه ۷ دی ماه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی، اظهار کرد: برنامه سازگاری با منابع آب استان به تصویب کارگروه ملی رسیده که این سند باید ملاک کار تمامی دستگاه‌ها بویژه دستگاه‌های مرتبط باشد و شرکت  آب منطقه ای مرکزی نیز باید نظارت بر این موضوع را انجام دهد.

وی افزود: فرمانداران نیز باید در شهرستان ها نظارت بر اجرای این سند را مورد توجه قرار داده و مرتبا شورای حفاظت از منابع آب را تشکیل دهند چراکه هیچ موضوعی مهمتر از این نیست که بتوانیم منابع آبی را در این شرایط کنترل کنیم و هیچ شرایطی نباید مانعی برای تشکیل جلسات شورای آب باشد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها مکلف هستند به اجرای این سند و باید به برنامه جامع استفاده از منابع آب استان دقت کنند.

آقازاده در خصوص برنامه ریزی برای انسداد چاه‌های غیرمجاز شهرستان ها گفت: تا پایان سال، شهرستان های اراک و خمین هر کدام مسدود کردن حداقل ۵ چاه، خنداب حداقل ۱۲ چاه، ساوه حداقل ۱۳ چاه و شازند حداقل ۱۶ چاه را باید در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه نصب کنتورهای هوشمند تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت حاصل شده است، خاطرنشان کرد: سیاست ما بر این است که تا حد امکان به بهره برداران کشاورزی اختیار و مسئولیت بدهیم که بتوانند کمک حال دولت باشند. کشاورزی ما باید حداقل در همین شرایط فعلی حفظ شود و با استفاده بهینه از منابع آب و تغییر شیوه کشت و بهره برداری از منابع آبی، سطح زیرکشت افزایش پیدا کند. در نتیجه باید به گونه ای عمل کرد که کشاورز در سرنوشت خود دخیل باشد.

آقازاده در خصوص چاه‌هایی که مزارع پرورش ماهی را تغذیه می کنند، ادامه داد: به سبب شیوع ویروس کرونا، بازار فروش ماهی کمی کساد شده و برخی پرورش دهندگان هنوز نتواسنته اند ماهی خود را به بازار عرضه کنند در نتیجه نیاز است برای این افراد فرصتی در نظر  گرفته شود و انسداد چاه‌ها را برای این مزارع به تاخیر انداخت.

وی در خصوص دشت زرندیه و مشکلات تامین آب این شهرستان اضافه کرد: نگاه وزارت نیرو به تامین آب صنایع نگاه مثبتی است به این معنی که وزارت نیرو خود را مکلف می‌داند که آب مصرفی صنایع را تامین کند. سهم آب صنعت از کل مصرف کشور حدود دو درصد است اما میزان اشتغالزایی صنایع بیشتر از کشاورزی است، از طرفی کشاورزی یک محصول استراتژیک است و نمی توان آن را هم نادیده گرفت، باید ضمن حفظ سطح زیرکشت با استفاده از شیوه های نوین آبیاری، تولید را افزایش داد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در خصوص دشت زرندیه باید از ظرفیت پساب شهرهای خود شهرستان و شهرهای اطراف استفاده کرد و از طرفی می توان از ظرفیت سرمایه گذارانی که قصد ایجاد صنایع آب‌بر در زرندیه را دارند در خصوص ایجاد شبکه تصفیه فاضلاب شهر مامونیه بهره برد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: راحت ترین کار برای مدیریت مصرف آب در زرندیه جلوگیری از استقرار صنایع جدید در شهرستان است اما بهتر است به گونه ای برنامه ریزی شود که در کنار رشد صنعت، منابع آبی نیز حفظ شود، البته که قطعا حفظ منابع آبی اولویت شهرستان است.

سعید فرخی بیان کرد: متوقف کردن فعالیت و توسعه اقتصادی قطعا عواقب ناخوشایندی برای کشور خواهد داشت که می‌طلبد در این خصوص توسعه صنعتی و تامین آب با هم پیش بروند.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار مرکزی نیز در این نشست ادامه داد: بدترین وضعیت افت منابع آبی در شهرستان زرندیه است، در شهرستان زرندیه تقریبا تمامی چاه‌های غیرمجاز مسدود شده و بیش از ۴۰ درصد چاه‌های شهرستان دارای کنتور هوشمند هستند که این اقدامات نشان از اقدامات خوب در این شهرستان دارد.

مهدی زندیه وکیلی بیان کرد: نمی توانیم در این بخش توسعه صنعتی را متوقف کنیم بلکه باید با یک تصمیم سخت استراتژیک، تغییر نوع بهره برداری از آب را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت های شهرستان زرندیه، اجرای شبکه فاضلاب در یک منطقه از این شهرستان بویژه در مرکز شهرستان است، همچنین در خصوص تغییر نوع بهره برداری از آب باید کشاورزی های سنتی به سمت کشاورزی های کم آب بر حرکت کنند.

 

کد خبر: 1767
  تاریخ خبر : 8 دی 1399
 کمال آبادی
 4985
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 18
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 21,505
  • بازدید دیروز : 27,679
  • کل بازدید : 10,016,936
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:01:42
  • شناسه IP شما : 3.142.196.27

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :