|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در شش ماهه ابتدایی سال 99 صورت پذیرفت:

صرفه جویی 13 میلیون مترمکعب آب در استان با اجرای پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی در اولین جلسه کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی این شرکت در سال 99 از صرفه جویی 13 میلیون مترمکعب آب با اجرای پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی در شش ماهه نخست سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس محمود قدبیگی در اولین جلسه کمیته راهبردی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای مرکزی که با حضور مدیرعامل  معاون و مدیران حوزه بهره برداری و سایر مجریان طرح درمحل سالن جلسات این شرکت برگزار شد گفت: با توجه به برداشت های بی رویه از منابع آب های زیرزمینی طی سالیان گذشته که افت سطح دشت ها و ممنوعه شدن آنها را در برداشته، اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی می تواند نویدبخش آرامش و اطمینان برای منابع  آب های زیرزمینی و سطحی استان باشد.

پر و مسلوب المنفعه کردن 95 چاه غیرمجاز در استان

مهندس قدبیگی ادامه داد: در شش ماهه ابتدایی سال جاری و در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی و تعادل بخشی سفره های آب های زیرزمینی با همکاری نیروی انتظامی، قوه قضاییه و فرمانداری های شهرستانهای استان 95 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی  پر و مسلوب المنفعه شد که حدود 5 میلیون متر مکعب صرفه جویی آب را در بر داشته است.

وی افزود:یکی از دلایل مهم افت آب‌های زیرزمینی در استان برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی است و متأسفانه عده‌ای از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بدون توجه به بحران آب در استان ، اقدام به حفر غیر مجاز چاه می‌کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در استان شده و خشکسالی های پی در پی نیز این بحران را تشدید کرده است.

توقیف 16 دستگاه حفاری غیرمجاز در استان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی اظهار داشت: اکیپ های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آبهای زیر زمینی  در استان مرکزی با همکاری نیروهای انتظامی و مراجع قضایی موفق به توقیف 16 دستگاه حفاری غیر مجاز در 6 ماهه ابتدایی سال جاری در این استان شده اند.

وی با تاکید بر پیگیری جدی تخلفات بخش آب، گفت: به دلیل برداشت‌های غیرمجاز، بیشتر دشت‌های استان در وضعیت نامناسبی به سر می ‌برند و برخورد با حفر چاه‌ های غیرمجاز در دستور کار شرکت آب منطقه ای مرکزی قرار دارد.

نصب 149 دستگاه کنتور حجمی هوشمند

مهندس قدبیگی افزود: در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی و اجرای دستورالعمل های صادره، این شرکت در 6ماهه ابتدایی سال جاری تعداد 149 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای آب کشاورزی با حجم صرفه جویی 7 میلیون مترمکعب آب نصب نموده است.

وی ادامه داد: کنتورهای هوشمند، میزان برداشت آب از هرچاه را مطابق پروانه بهره برداری ودقیقاً برابر میزان حجم برداشت سالیانه مندرج در پروانه مزبور تنظیم نموده و ازبرداشت اضافی جلوگیری و آب برداشتی از چاهها را اندازه گیری می نماید.

مهندس محمود قدبیگی اظهار کرد: استمرار پدیده خشکسالی در سال های اخیر روند افت سطح سفره آب زیرزمینی استان را افزایش داده و راهبرد جدی در مدیریت منابع آب از جمله تسهیل امور نصب کنتور هوشمند از مسائل مهم در این حوزه است.

استقرار 18 گروه گشت و بازرسی در استان مرکزی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی بر تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی در راستای حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی در استان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 18 اکیپ گشت و بازرسی  تمامی دشت های استان  را به دقت رصد کرده و با تخلفات و جرائم مربوط به منابع آب سطحی و زیرزمینی با قاطعیت تمام برخورد می کنند و این موضوع باعث کاهش تردد دستگاه های غیرمجاز حفاری و حفر چاههای غیرمجاز در استان شده است.

مهندس قدبیگی جلوگیری از اضافه برداشت  57 مورد چاه مجاز با حجم صرفه جویی یک میلیون مترمکعب و اصلاح و تعدیل تعداد 373 مورد پروانه چاههای کشاورزی را از دیگر اقدامات انجام شده در 6 ماهه ابتدایی سال 99 در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در استان برشمرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به عنوان اولویت وزارت نیرو برای حفظ این داشته‌های با ارزش، اگرچه در استان مرکزی در حال انجام است اما تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت هرچه بیشتر است.

مهندس قدبیگی فرهنگ‌سازی را لازمه اجرای چنین طرح‌هایی دانست و اضافه کرد: مزایا و ضروریات اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی باید بطور مستمر برای مخاطبان بویژه قشر کشاورز تبیین شود، زیرا اجرای کامل آن بدون مشارکت آنان میسر نیست.

کد خبر: 1740
  تاریخ خبر : 6 مهر 1399
 کمال آبادی
 445
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 11,548
  • بازدید دیروز : 4,146
  • کل بازدید : 10,443,969
  • آخرین به روزرسانی : 23 اردیبهشت 1403 09:00:45
  • شناسه IP شما : 3.133.142.193

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :