|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی:

بارندگیهای اخیر سبب بهبود نسبی منابع آبی در استان شده است/ برنامه های نظارتی و حفاظتی ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: بارندگیهای اخیر سبب بهبود منابع آبی سطحی و زیرزمینی در استان شده است ولیکن با وجود سالهای ترسالی برنامه های نظارتی و حفاظتی این شرکت همچنان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمره ای در خصوص تأثیر بارندگیها در منابع آبهای سطحی و زیرزمینی گفت: خوشبختانه طی دو سال اخیر بارندگیهای مطلوبی که اتفاق افتاد تأثیرات مثبتی بر روی آب های سطحی، آبهای زیرزمینی و ذخیره سدها هم در کشور و هم در استان داشت.

مهندس آمره ای ادامه داد: این بارندگیهای مطلوب باعث شد مخازن سدها سرریز کنند ، رودخانه های فصلی و دائمی جریان پیدا کنند که خود عامل مهمی در تغذیه سفره های آب زیرزمینی  و آورد جریان آب  های سطحی به مخازن سدها بود.

وی افزود: بهار سال 98 سال پرآبی برای استان بود و تقریباً تمام سدها و بندهای مخزنی استان سرریز کردند و با مدیریت خوبی که  در استان  در خصوص سیلاب ها انجام شد، سیلاب با کمترین خسارت مالی و بدون هیچ گونه تلفات جانی اتفاق افتاد.

وی در خصوص ذخیره آبی دو سد بزرگ استان نیز گفت: سد الغدیر در حال حاضر 210 میلیون متر مکعب و سد کمال صالح 82 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارند و پیش بینی می شود امسال نیز این دو سد سرریز کنند،حدود 45 سد کوچک هم در استان داریم داریم که عموماً طی دو سال اخیر سرریز کرده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه بارندگیهای مطلوب دو سال اخیر دو تأثیر عمده بر روی منابع آب زیرزمینی داشته است تأکید کرد: هر چه این بارندگیها بیشتر باشد کشاورزها آب مورد نیاز خود را از منابع آب سطحی تأمین می کنند و تأخیری که در روشن شدن چاهها اتفاق می افتد به تبع  تأثیر بسزایی در ذخیره آب های زیرزمینی دارد، از طرف دیگر این بارندگیها با نفوذ در زمین  چه در دشت و کوهستان و چه جریان در رودخانه ها، باعث تغذیه سفره های آب زیرزمینی می شود.

مهندس آمره ای همچنین گفت: اگرچه سفره های آب زیرزمینی در استان طی دو سال اخیر بهبود نسبی داشتند اما همچنان تمامی دشت های استان مرکزی به جهت توسعه برداشت از منابع آب زیرزمینی و کشاورزی ممنوعه هستند و این بهبود نسبی به معنای این است که برخی از دشتها کسری مخزن سالانه‌شان متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته متوسط کسری مخازن دشتهای استان به حدود 270 میلیون متر مکعب در سال  می رسید ولی در حال حاضر و با این بارندگیها به 187 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

مهندس آمره ای ادامه داد: کسری مخزن سالیانه بسیاری از دشت ها از جمله دشتهای شازند، خنداب و کمیجان متوقف شده و حتی می توان گفت روبه افزایش گذاشته است اما ما برای جبران کسری مخزنی که طی 4 دهه و حدود  5 میلیارد مترمکعب بوده است به زمان بیشتری نیاز داریم.

وی افزود: البته دو دشت اراک و ساوه دشت های ممنوعه بحرانی ما هستند چرا که سرمایه گذاریهای کلان صنعتی و قابلیت کشاورزی که دارند سبب شده فشار زیادی روی منابع آب این دو دشت اتفاق بیفتد و ما شاهد بهبود نسبی هم در آنها نبوده ایم.

وی استفاده از ظرفیت پساب های تصفیه خانه فاضلاب ها و انتقال از حوزه های مجاور را از جمله برنامه های این شرکت برای کاهش این فشار روی منابع آب زیرزمینی این دو دشت دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه با وجود سالهای ترسالی این شرکت از برنامه های نظارتی و حفاظتی خود غافل نشده خاطر نشان کرد: با وجود سالهای ترسالی از نظارت و حفاظت از منابع آب زیرزمینی غفلت نکردیم به طوری که  طی سالهای اخیر حدود 1300 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد و با کنترل چاهها و اضافه برداشت ها گام های مهمی در جهت بهبود سفره های آب زیرزمینی برداشته شد.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: این شرکت یکسری وظایق حاکمیتی و یکسری وظایف تصدی گری دارد به عنوان نمونه وظایف این شرکت نسبت به تأسیسات سدها تصدی گری ست یعنی بهره برداری و نگهداری از این تأسیسات بر عهده این شرکت است ولی نسبت به رودخانه ها یک وظیفه حاکمیتی دارد.

وی افزود:ما بر منابع آب رودخانه ها حاکمیت داریم یعنی حد و حدود و حریم و بستر رودخانه ها را تعیین می کنیم و نظارت بر رودخانه ها در شهر ها بر عهده شهرداری ها و در روستاها بر عهده دهیاری هاست.

مهندس آمره ای گفت: حدود 23 هزار کیلومتر طول رودخانه های اصلی و فرعی استان است که در حال حاضر  230 کیلومتر از رودخانه های استان تعیین حریم و بستر شده و لایروبی حدود 50 کیلومتر از رودخانه های استان در نقاط پر خطر و سیل خیز نیز انجام شده است.

کد خبر: 1731
  تاریخ خبر : 30 شهریور 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 30 شهریور 1399
 شاملو
 384
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 66
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 3,669
  • بازدید دیروز : 12,558
  • کل بازدید : 10,460,996
  • آخرین به روزرسانی : 23 اردیبهشت 1403 09:00:45
  • شناسه IP شما : 3.144.115.16

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :