|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگ زرین دیگری در کارنامه صنعت آب کشور

آغاز عملیات طرح آبرسانی به شهرستان خمین

طی مراسمی که با حضور استاندار مرکزی ، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی و مدیران شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در سالن اجتماعات بیت قدیمی امام خمینی (ره) برگزار گردید، عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهر خمین از خط انتقال سد کوچری ، آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی- این طرح که برای نخستین بار در کشور به روش BOTاجرا می گردد، شامل یک خط انتقال به طول بیست کیلومتر،یک واحد ایستگاه پمپا‍ژ،یک واحد تصفیه خانه از نوع متعارف و دو مخزن متعادل کننده به حجم 2000 متر مکعب می باشد و بر اساس این قرار داد سرمایه گذار متعهد شده است این طرح را در قبال خرید تضمینی آب طی بیست سال توسط وزارت نیرو اجرا و سپس آن را بلا عوض به این وزارتخانه منتقل کند.

در این مراسم که استاندار مرکزی و هیئت همراه ، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه شهر خمین،مدیران کل استانداری مرکزی، فرماندار خمین،مدیران دستگاه های اجرایی استان مرکزی،اعضای شورای شهر خمین، شهردار خمین و مردم شهر خمین حضور داشتند، مهندس بازگیر مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی توضیحات لازم را در خصوص ضرورت اجرای این طرح ارائه کرده و بر این مسئله تاکید کردند که بر اساس سیاستگذاریهای کلان وزارت نیرو جهت حداکثر استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی در اجرای طرح ها، این طرح به روش BOTانجام می پذیرد.

در ابتدای این مراسم فرماندار خمین با اشاره به اینکه آب یکی از زیر ساختهای پیشرفت و توسعه کشور است خاطرنشان کرد:از آنجاییکه حیات و زندگی بشر با اراده خداوند به آب گره خورده است مسئله آب در جهان یکی از موضوعات اساسی مورد مناقشه بین کشورهاست و در بحث علمی هم آب بعنوان زیرساخت اساسی و پایه و بنیان هر جامعه محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح نمونه ای از اقتصاد مقاومتی است، افزود:امید است با در تقارن قرار گرفتن آستانه سال نو وکلنگ زنی این پروژه و در برهه زمانی که به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله) همه عوامل بایستی برای اجرای هرچه بهتر سیاستهای مقاومتی تلاش نمایند،آغاز عملیات اجرایی این پروژه بزرگ و ارزشمند، زمینه توسعه شهرستان خمین را فراهم سازد چرا که اقتصاد مقاومتی زمانی تحقق پیدا می کند که مردم در صحنه حضور داشته باشند و از آنجاییکه آب بعنوان یکی از اساسی ترین زیرساختهای تولید است با حل مشکل آب این شهرستان،تولید رونق خواهد گرفت و مردم شریف شهرستان همانطور که در صحنه های انقلاب افتخارآفرینی کردند امروز با حضورشان در صحنه های تولید برای میهن عزیزمان افتخار بیافرینند.

کریمی تصریح کرد:با توجه به اینکه شهرستان خمین با مشکل آب در بخش صنعت ،آشامیدنی و کشاورزی مواجه است انتقال آب به این شهرستان می تواند این مشکلات را بر طرف کند و توسعه در این شهر در زمینه های مختلف سریعتر صورت گیرد .

وی ادامه داد:در حال حاضر در شهرستان خمین تعداد 15 حلقه چاه آب شرب وجود دارد که از آنها 230 لیتر در ثانیه استحصال می گردد لیکن با عنایت به خشکسالی های اخیر خطر خشک شدن 3 حلقه چاه وجود دارد که با بارندگی های اخیر امید است این مهم مرتفع گردد.

فرماندار خمین با اظهار به اینکه در شهرستان خمین 280 لیتر بر ثانیه آب شرب نیاز است ،اذعان کرد: با افتتاح این پروژه میزان 120 لیتر آب به ظرفیت آب شهرستان افزوده خواهد شد که این میزان نه تنها مشکل کمبود آب شرب را در این شهرستان برطرف خواهد کرد بلکه راه را برای توسعه در شهرستان باز خواهد نمود.

در ادامه مهندس بازگیر مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی از حضور و ابراز محبت مهندس مقیمی استاندار مرکزی،رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه شهر خمین ، فرماندار شهر خمین ، مشاوران و مدیران کل استان مرکزی، مدیران کل دستگاههای استان مرکزی و مردم خوب وفهیم شهر خمین قدردانی نمود و بیان داشت:همه توفیقات حاصل شده در امر آغاز عملیات طرح آبرسانی به شهر خمین با تکیه بر حمایت ویژه مسئولین استان و تلاش صادقانه و شبانه روزی پرسنل خدوم شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی انجام شده ،که جا دارد از همه این دوستان تقدیر نمایم.

مهندس نورالدین بازگیر مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی طی سخنانی اظهار داشت: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود به لحاظ گستردگی طرح که بالغ بر 270 کیلومتر می باشد از دو حوزه آب ریز سرشاخه های دز در استان لرستان و حوزه آبریز قمرود در استانهای اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده است.

وی افزود:ضرورت انتقال آب به شهرهای ایران مرکزی از اینجا ناشی می شود که افزایش و تمرکز جمعیت در این شهرها طی چند دهه گذشته فراتر از قابلیت های آب قابل دسترسی بوده و با توجه به اینکه در آینده هیچگونه منابع آبی دیگری در ایران مرکزی وجود ندارد تنها راه حل تامین آب شرب شهرهای ایران مرکزی انتقال حوزه به حوزه می باشد.

مهندس بازگیر گفت : اهداف این طرح شامل انتقال 181 میلیون متر مکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار،خمین،گلپایگان،محلات،نیمور،دلیجان،سلفچگان،ساوه،و قم، جبران کسری آب در شهرهای مسیر، کمک به آبخوان ایران مرکزی، ارتقاءکیفیت آب شهرهای هدف و ایجاد اشتغال است.

وی اذعان کرد:این پروژه مشتمل بر چندین بخش بود که با حمایتهای مقام معظم رهبری(مدظله) از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری افتتاح شد.

بازگیر، با بیان اینکه این طرح به 5 شهر از 4 شهرستان استان مرکزی آبرسانی می کند،ادامه داد:این طرح از یک سال پیش مورد موافقت وزارت نیرو قرار گرفت و اعتبار لازم برای آن 270 میلیارد تومان پیش بینی گردید که اگر منتظر تخصیص اعتبار  برای هر 5 شهرستان می ماندیم  دهها سال طول می کشید که با پیگیریهای فراوان توانستیم موافقت وزارت نیرو را برای استفاده از روش B.O.T برای این طرح و برای آبرسانی به شهرستان خمین بدست آوریم.

وی در ادامه گفت:این طرح که برای نخستین بار در کشور به روش BOTاجرا می گردد، شامل یک خط انتقال به طول بیست کیلومتر،یک واحد ایستگاه پمپاژ،یک واحد تصفیه خانه از نوع متعارف و دو مخزن متعادل کننده به حجم 2000 متر مکعب،حداکثر دبی برای انتقال آب 182 لیتر بر ثانیه و جنس لوله ها فولادی و به قطر 600 و 650 میلی متر می باشد و بر اساس این قرار داد سرمایه گذار متعهد شده است این طرح را در قبال خرید تضمینی آب طی بیست سال توسط وزارت نیرو اجرا و سپس آن را بلا عوض به این وزارتخانه منتقل کند.

بازگیر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:در طرح آبرسانی از سد کوچری به خمین سهم تخصیصی در مسیر انتقال از سد کوچری به قم در محل انشعاب واقع در مخزن شماره دو برداشت و به ایستگاه پمپاژ خمین منتقل می شود.

وی بیان داشت: در این پروژه از محل ایستگاه پمپاژ خمین آب توسط خط لوله به تصفیه خانه و سپس توسط خط لوله به مخزن شهر انتقال می یابد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در پایان سخنان خود مدت زمان عملیات اجرایی این پروژه را دو سال اعلام نمود و گفت: با توجه به کمبود اعتبارات دولت و در جهت اعمال کیفیت بالاتر اجرای پروژه توسط پیمانکار،روش B.O.T بهترین روش برای اجرای این پروژه محسوب می گردد.

نماینده مردم شهرستان خمین نیز در این مراسم با اشاره به این که این طرح اولین پروژه ای است که به این صورت اجرا می گردد اظهار داشت : با پیگیری های زیاد این پروژه با همکاری مسئولین سرانجام به نتیجه رسید که نمونه ای از اقتصاد مقاومتی است چرا که همه وارد صحنه شدند و کشور نیز با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از طرف مقام معظم رهبری به سوی آینده ای درخشان پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد:دومسئله مشکل آب خمین را بیش از پیش تهدید می کرد که یکی بدلیل وجود فضای نگران کننده روستاهای شهرستان در راستای خشکسالی های اخیر بوده و دیگر اینکه بیم آن می رفت که بدلیل عدم اجرایی شدن این پروژه در این شهرستان سهم آب آن به استان قم اختصاص یافته و این شهرستان از دسترسی به تامین آب مورد نیاز خود باز بماند که امروز با یاری خداوند متعال و با تلاشها و پیگیریهای آب منطقه ای استان عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به این شهرستان کلید می خورد.

در حاشیه این مراسم محمد حسن مقیمی استاندار مرکزی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سال گذشته آغاز شده افزود: پنج شهرستان در استان مرکزی از این پروژه ملی تامین آب می شوند.

وی اظهارکرد: شهرستان محلات در حال بهره برداری از طرح انتقال آب از سر شاخه های دز به قم است و سال آینده اعتبار انتقال آب از این پروژه ذر شهر نیمور از اعتبارات استانی تامین خواهد شد.

مقیمی بیان کرد: در شهرستان ساوه نیز اجرای این طرح در حال پیگیری است که به روش فایناس از محل طلب هایی که استان دارد سرمایه گذاری خارجی شود.

وی با تقدیر از وزیر نیرو به دلیل اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود ادامه داد: در شرایطی که کشور در بدترین شرایط از لحاظ مالی و اعتباری قرارگرفته طرحهای بزرگ و زیر بنایی را وزیر نیرو متوقف نکرده است.

استاندار استان مرکزی گفت: یکی از این پروژه های زیر بنایی انتقال آب از سرشاخه های دز به قم در خمین است که با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی عملیات اجرایی آن شروع شد و امیدواریم در مدت دو سال این پروژه به بهره برداری برسد .

شایان ذکر است در پایان این مراسم کلنگ آغاز عملیات اجرایی این پروژه توسط استاندار محترم و دیگر مسئولین به زمین زده شد.

 

کد خبر: 170
  تاریخ خبر : 14 اسفند 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 31 فروردین 1395
 مهندس آرمان زارع كار
 1091
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 7,568
  • بازدید دیروز : 8,724
  • کل بازدید : 10,422,473
  • آخرین به روزرسانی : 18 اردیبهشت 1403 13:36:09
  • شناسه IP شما : 3.17.23.130

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :