|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار مرکزی:

بارش های بهاری استان مرکزی را از پنج استان بحرانی خارج کرد/ لزوم کنترل دقیق برداشت ها در استان مرکزی

آقازاده استاندار مرکزی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، گفت: با بارش های مطلوب بهاری بخشی از کمبود شدید آبی در این استان جبران شده و نام این منطقه از لیست پنج استان چالش دار کشور بیرون آمده است اما همچنان صرفه جویی در مصرف آب در تمام بخشها ضروری است.

آقازاده استاندار مرکزی اظهار کرد:  بارندگی های 40 روز اخیر به طور موقت نگرانی جدی در کمبود شدید آب در این استان را رفع کرده اما، هنوز تا شرایط مطلوب فاصله وجود دارد و افت منابع آبی زیرزمینی جبران نشده است.

وی ادامه داد: مردم و کشاورزان باید برای جلوگیری از حاد شدن کم آبی در ماه های گرم سال همانند گذشته در صرفه جویی بکوشند و مسئولان استان مرکزی نیز باید اقدام های لازم را در مدیریت مصرف آب آشامیدنی و کشاورزی در سال جاری طراحی و اجرا کنند.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: ساوه، خمین و دلیجان با وجود بارش هایی که در فصل بهار داشتندهنوز با کمبود آبی شدید مواجه هستند و باید صرفه جویی مصرف آب در این شهرستان ها جدی گرفته شود.

آقازاده مصوبات نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستانها را مثبت ارزیابی کرد و  افزود: نشست شورای حفاظت از آب شهرستانی باید هر 2 هفته یک بار برگزار شود و مشکلات و ارزیابی دقیق وضعیت موجود دستور کار این نشست ها باشد تا راهکارهای مدیریت بهینه این حوزه پیش بینی و اجرا شود.

وی با یادآوری اختصاص تسهیلات بانکی برای تجهیز چاه های آب کشاورزی به کنتورهای حجمی ادامه داد: مسئولان استانی باید با ارائه راهکارهای عملی برای تجهیز چاه ها به کنتورهای حجمی تلاش مضاعفی داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: هوشمندسازی کنتورهای چاه های کشاورزی، مسدود کردن چاه های غیر مجاز و تغییر الگوی کشت مهمترین راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی در استان است و می طلبد در نشست های شهرستانی راهکارهای عملیاتی برای اجرای این مهم اندیشیده شود.

زندیه وکیلی افزود: 80 درصد کسری مخازن استان مرکزی مربوط به برداشت آب از چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت در چاه های مجاز کشاورزی است که با رفع این مهم مشکل کسری مخازن استان حل می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 90 درصد چاه های استان مرکزی برقی شده با ارائه الگویی مناسب برداشت آب برای چاه های مجاز می توان تا حد زیادی از اضافه برداشت در چاه های کشاورزی استان جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز در این نشست گفت: متوسط بارندگی استان امسال به 210 میلیمتر افزایش یافت و این استان از مجموع پنج استان با کمبود آبی شدید منابع آب خارج شده است.

عزت الله آمره ای افزود: بارندگی بهار امسال نسبت به متوسط سال های گذشته ( 270 میلیمتر) 23 درصد کاهش یافته است و با وجود افزایش بارش ها همچنان استان مرکزی در زمره استان های خشک و نیمه خشک کشور است.

وی ادامه داد: ساوه، خمین و دلیجان با کاهش شدید آب روبه رو هستند به طوری که شهرستان ساوه نسبت به سال گذشته 49 و نسبت به بلند مدت با 38 درصد کاهش بارندگی مواجه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: با اقدام های مدیریتی در حوزه سد ساوه و بارندگی های بهاره حجم آب این سد به 56 میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افزایش یافته است.

آمره ای افزود: آب سد کمال صالح نیز با بارش بهار امسال به 70 میلیون متر مکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: به منظور کاهش مصرف آب کشاورزی در سال زراعی جاری از کشت 42 مورد صیفی جات به ویژه هندوانه در سطح 800 هکتار از اراضی استان مرکزی جلوگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در سال های گذشته همواره افزایش سطح زیر کشت را در استان به همراه داشت که در سال جاری برای کاهش مصرف آب قرار است اجرای این سامانه در اراضی تحت شرب اولیه انجام شود.

آمره ای خاطر نشان کرد: ساعت کارکرد قانونی چاه های آب کشاورزی در شهرستان های اراک و ساوه چهار هزار ساعت و سایر شهرستان ها سه هزار ساعت است که به دلیل نصب نشدن کنتورهای حجمی بر روی این چاه ها این ساعت ها توسط کشاورزان رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: رعایت نکردن ساعت کارکرد چاه های کشاورزی سالانه 175 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از سفره های آب زیر زمینی استان را به همراه دارد که نیاز است در این زمینه اقدام های لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران برای حفاظت از آب سفره های زیر زمینی برق مورد نیاز برای اضافه برداشت آب از چاه های کشاورزی باید با قیمت آزاد محاسبه شود که نیاز است زمینه اجرای این مهم در استان مرکزی نیز فراهم شود.

 

کد خبر: 925
  تاریخ خبر : 1 خرداد 1397
 بهاری
 743
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 57
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 99
  • بازدید دیروز : 9,916
  • کل بازدید : 10,078,644
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 15:23:02
  • شناسه IP شما : 13.58.150.59

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :