|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

شدیدترین خشکسالی در نیم قرن اخیر

بسیج تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی برای مقابله با بحران آب

آقازاده استاندار مرکزی در اولین شورای حفاظت از منابع آب استان که در محل استانداری برگزار شد، گفت: استان مرکزی از نظر بحران منابع آبی رتبه ششم کشور را دارد ، لذا مدیریت منابع آب استان بعنوان راهبرد اساسی برای مقابله با بحران کم آبی باید با جدیت دنبال شود.

آقازاده استاندار مرکزی با بیان اینکه مدیریت منابع شرط اساسی مقابله با بحرانی کم آبی است، گفت: میزان بارندگی استان مرکزی از 250 میلی متر در سال های گذشته به 90 میلی متر در سال آبی جاری کاهش یافته و این منطقه با تنش جدی کم آبی مواجه است و از نظر بحران منابع آبی رتبه ششم کشور را دارد لذا مدیریت منابع آب باید با جدیت در استان دنبال شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: با وجود کاهش بارش نزولات جوی در استان مرکزی امسال با مدیریت صحیح، جریان آب به مدت چهار ماه در رودخانه قره چای جریان داشت که این مهم نشان از تاثیر تصمیم های کارشناسی و علمی در حوزه مدیریت بحران ها است.

آقازاده با تاکید بر اینکه برای مدیریت منابع آب باید تصمیمات سخت بگیریم، ابراز کرد: مدیریت منابع آبی، جلوگیری از کشت گیاهان آب بر ، جایگزینی گونه های سازگار با کم آبی با کشت چمن در مراکز شهرستان ها و کف شکنی و انتقال چاه های تامین آب آشامیدنی از جمله برنامه های ضربتی امسال به منظور جلوگیری از بروز مشکل در تامین آب شهرها و روستاها است.

استاندار مرکزی بیان کرد: کارگروهی فرهنگی تشکیل گردد و در مدارس و دانشگاه ها هم فرهنگ سازی شود

وی ادامه داد :حدود 15 روستای استان مرکزی در بهار سال گذشته به وسیله تانکر آبرسانی می شد که شمار روستاهای مشکل دار در سال جاری به 65 روستا رسیده و این مهم نگرانی هایی را در سطح استان برای تامین آب این مناطق به وجود آورده است.

آقازاده با اشاره به اینکه علاوه بر بحران آب امسال با بحران برق نیز روبرو هستیم، گفت: امسال 3 هزار مگاوات نصب  نیروگاه در کشور مطرح است و از طرفی   3 هزار مگاوات تولید برق آبی به دلیل نبود آب در سدهای کشور کم می شود  و رشد حدود 7 تا 12 درصد برق آبی امسال صفر است و این کاهش احتمال خاموشی پراکنده در برخی نقاط کشور را ایجاد خواهد کرد.

استاندار مرکزی گفت: فعالیت رسانه های جمعی استان نقش مهمی در فرهنگ سازی کاهش و صرفه جویی در حوزه مصرف آب را در پی داشته و کاهش مصرف آب از 254 لیتر در شبانه روز به 210 لیتر محقق شده است لذا رسانه ها باید بیشتر در جهت روشنگری مردم از شرایط بحرانی آب تلاش نمایند.

وی افزود: مردم حتما  در این زمینه همکاری لازم را خواهند داشت چرا که بدون مشارکت مردم و صرفه جویی و عزم ملی  دولت و دستگاه های دولتی نمی توانند در این زمینه به اهداف خود دست یابند و به نتیجه مطلوب برسند.

آقازده ادامه داد: 300 میلیارد ریال برای نصب کنتور های حجمی بر روی چاه های استان مرکزی نیاز است که می طلبد با تشکیل کارگروهی تخصصی تا پایان فروردین ماه جاری نحوه خرید و نصب این تجهیزات بر روی چاه های استان تعیین شود.

استاندار مرکزی بر برگزاری منظم جلسات شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستانها تاکید کرد و گفت: فرمانداران باید هر دو هفته یکبار و در صورت لزوم هر هفته نسبت به تشکیل جلسات شورای حفاظت از منابع آب اقدام و مصوبات جلسات را به دبیرخانه این شورا ارسال نمایند.

وی افزود: مدیریت منابع آب در شهرستانها بر عهده فرمانداران است  که باید  در این زمینه  باید با اتخاذ تصمیمات درست، کارشناسی و عاقلانه  اقدامات موثری را به انجام برسانند.

استاندار مرکزی  با تاکید بر تعامل روسای دادگستری، دادستان ها، شورای تامین، نیروی انتظامی و  دستگاه های نظارتی با فرماندارن، ابرازکرد: شوراهای شهرستانی حفاظت از منابع آب  باید بحران آب استان مرکزی در سالجاری را اداره نمایند و شورای فرادستی نقش سیاستگذاری ، نظارت و رفع موانع و مشکلات را برعهده دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری تحت فشار از برنامه های اولویت دار دولت تدبیر و امید است و 80 درصد هزینه تجهیز این اراضی به آبیاری تحت فشار به صورت یارانه ای توسط دولت پرداخت می شود.

زندیه وکیلی افزود: نیاز است افزایش بهره وری از آب کشاورزی با تجهیز اراضی کشاورزی استان به این سامانه در دستور کار دستگاه های مربوطه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز در این نشست گفت: آب حاصل از بارندگی در این استان از ابتدای فصل آبی تا کنون 91 میلی متر بوده و این حجم از کاهش بارندگی در 63 سال گذشته در این استان بی سابقه بوده است.

آمره ای افزود: بارندگی ها در سال آبی جاری نسبت به میانگین سال های گذشته 61 و پارسال 64 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:در سال گذشته 109 میلیون متر مکعب روان آب به سد های استان مرکزی وارد شد که این رقم در سال جاری به 34 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: ورود روان آب به پشت سدهای استان مرکزی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 68 درصد کاهش یافته است.

آمره ای ادامه داد: حدود چهار میلیون متر مکعب آب امسال به سد کمال صالح وارد شده است که 70 میلیون متر مکعب آن در پشت این سد وجود دارد در صورتی که ذخیره آبی پارسال این سد تکمیل بود و در مرحله سر ریز شدن قرار داشت.

وی گفت: 154 میلیون متر مکعب آب امسال به بخش آشامیدنی استان مرکزی اختصاص یافته است که 41 میلیون لیتر ان از آب های سطحی و بقیه از آب های زیر زمینی تامین می شود.

آمره ای گفت: به منظور صرفه جویی در آب کشاورزی و جلوگیری از بروز مشکل تامین آب این حوزه نیاز است که ساعت کارکرد چاه های روستایی رعایت شود و با نصب کنتورهای هوشمند از برداشت بی رویه آب در این حوزه جلوگیری شود.

گفتنی است در این نشست مدیر کل هواشناسی استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیران عامل آبفای شهری و روستایی نیز مطالبی را بیان کردند

کد خبر: 903
  تاریخ خبر : 26 فروردین 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 26 فروردین 1397
 بهاری
 686
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 24
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 24,474
  • بازدید دیروز : 22,288
  • کل بازدید : 9,942,993
  • آخرین به روزرسانی : 28 فروردین 1403 15:18:02
  • شناسه IP شما : 18.191.254.0

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :