|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نظامنامه سیلاب؛ محور پدافند غیرعامل در وزارت نیرو

مدیرکل پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از ابلاغ و تدوین نظام نامه سیلاب در وزارت نیرو خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس سیف الله آقابیگی در جلسه کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل که در شرکت آب منطقه‌ای مرکزی برگزار شد، گفت: در منطقه ای قرار داریم که علی رغم اقلیم خشک، در بحث سیلاب مقام دهم را در بین کشورهای دنیا و مقام چهارم را در منطقه آسیا به خود اختصاص داده ایم و از عوامل موثردر این مقوله به تغییر اقلیم، خصوصیات منطقه ای و عوامل انسانی می توان اشاره نمود که این موضوع لزوم تغییر رویکرد مدیریت بحران را به مدیریت ریسک بیشتر می نماید ضمن اینکه فراوانی وقوع سیل و خطرات جانی و مالی آن بمراتب بیش از سایر بلایای طبیعی است.

مهندس آقابیگی افزود: این در حالی است که میانگین بارندگی در ایران با 250 میلی متر در سال، یک سوم میانگین سالانه بارندگی 750 میلی متری در جهان است.

وی با بیان اینکه بین 55 تا 60 درصد وقایعی که در جهان اتفاق می‌افتد به خاطر سیلاب است، گفت: به خاطر افزایش قابل توجه وقوع سیلاب‌ها، تلفات ناشی از آن و خسارت زیادی که در کشور به بار آمده است، نظامنامه سیلاب در وزارت نیرو تدوین و ابلاغ شده است.

مهندس آقابیگی خاطر نشان کرد: ما امروزه هم با بحران خشکسالی و هم با بحران سیلاب در کشور مواجه هستیم، ما باید اعتقاد داشته باشیم، که میزان آسیب پذیری ما در برابر حوادث بسیار بالاست و همچنین میزان آمادگی ما در مقابله با بحران‌ها بسیار کم است، باید سعی کنیم تا این رویه تغییر پیدا کند و این مهم تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که سیستم خودمان را از مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک تغییر دهیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران سپس با ارائه توضیحاتی در خصوص نظام‌نامه مدیریت سیلاب و ضرورت آموزش و مانور، هماهنگی بیشتر اعضای اصلی دفاتر تخصصی شرکت آب منطقه‌ای مطابق مفاد نظام‌نامه مدیریت سیلاب، تکالیف و اقدامات هریک از دفاتر تخصصی اشاره نمود.

وی با تاکید بر سیل خیز بودن بیشتر استانهای کشور افزود: مدیریت بحران بحثی فراسازمانی است که مسئولیتهای آن متوجه بخشهای مختلف و سایر ارگانهای دولتی نیز شده و مدیریت به هم پیوسته و منسجمی را طلب میکند.

مهندس آقابیگی گفت: دراین سند که به مجموعه شرکتهای آب منطقه ای استانها ابلاغ گردیده اهداف و وظایف 12 ارگان،وزارتخانه وسازمان متولی مدیریت سیلاب کشور مشخص شده است.

در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: یکی از اصلی ترین دغدغه های دولت، تامین آب شرب شهرها و روستاها می باشد که در حال حاضر اغلب مناطق استان و خصوصاً شهرهای با مشکل تأمین آب شرب و بهداشتی مواجه نیستند و این امر نیز به دلیل پیش بینی های لازم انجام شده در این بخش بوده است.

مهندس عزت اله آمره ای افزود: در دشت های استان مرکزی سالیانه حدود 230 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم یعنی هر سال ذخایر سفره های آب زیرزمینی 230 میلیون مترمکعب کم شده و دیگر جبران نمی شود.

مهندس آمره ای تصریح کرد: حداکثر افت سطح آب زیرزمینی در شهرهای ساوه و کمیجان حدود یک متر و در سایر شهرهای استان حدود نیم متر است و بروز این مشکل خود نشان‌دهنده یک بحران بزرگ است و جبران کسری مخازن یکی از اولویت‌های مهم به شمار می‌رود.

وی همچنین تاکید کرد: تنها راهکار برون رفت از چالش آب و نجات آب های زیرزمینی، کنترل اضافه برداشت ها از طریق نصب کنتورهای هوشمند می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی علت عدم کاهش حجم آب ذخیره شده در سدهای استان با وجود کاهش میزان بارش‌ها را مدیریت مخزن سد و مدیریت رودخانه‌های ورودی به سدها عنوان کرد و گفت:در حال حاضر از حیث پدافند غیرعامل در این سدها مشکلی نداریم و تدابیر لازم برای آنها اندیشیده شده است.

مهندس آمره ای خاطر نشان کرد: یکی از کانون های بحران در استان مرکزی  تالاب میقان است که در زمان کم آبی مشکلات ریزگردها را برای استان به خصوص شهر اراک در پی دارد و در فصول پرآب هم بعنوان استراحتگاه پرندگان مهاجری است که از سرزمینهای شمالی به مناطق گرمسیر کوچ می کنند و در صورتی که ناقل بیماری باشند می توانند به عنوان زنگ خطری برای پرورش دهندگان مرغ در این منطقه و سایر نقاط استان  و روستاهای اطراف تالاب باشند.

 

کد خبر: 863
  تاریخ خبر : 8 بهمن 1396
 بهاری
 869
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 46
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 4,325
  • بازدید دیروز : 12,239
  • کل بازدید : 9,537,546
  • آخرین به روزرسانی : 3 فروردین 1403 11:39:46
  • شناسه IP شما : 44.222.169.53

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :