|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

آب سد کمال صالح، آبی پایدار و باکیفیت است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: آب سد کمال صالح یکی از با کیفیت ترین آب ها در کشور محسوب می شود و در حال حاضر این سد تامین کننده حدود 50 درصد آب شرب شهر اراک است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمره ای با اشاره به اینکه تامین آب شرب با کیفیت شهروندان شهری و روستایی جزو اولویت های وزارت نیروست افزود: در گذشته آب شرب شهر اراک عمدتاً از طریق منابع زیرزمینی تامین می شد و چون عمده این چاهها در داخل شهر بود و از آنجا که سیستم فاضلاب اجرا نشده و چاههای فاضلاب به صورت جذبی بود،وزارت نیرو بحث ارتقاء کیفیت آب شرب اراک را در دستور کار قرار دارد.

مهندس آمره ای ادامه داد: بدین منظور شرکت آب منطقه ای مرکزی پروژه هایی به صورت کوتاه مدت  و بلند مدت تعریف کرد که یکی از این پروژه ها، پروژه انتقال آب از منطقه گوار و عقیل آباد به شهر اراک بود که بعد از مدتی این پروژه تعطیل شد.

وی افزود :انتقال آب از چاههای منطقه امان آباد به شهر اراک یکی دیگر از پروژه ها بود که اجرا شده  و همچنان از منابع تامین آب شرب شهر اراک محسوب می شود.

وی با اشاره به سد کمال صالح به عنوان پروژه ای مهم و شاخص  هم برای شهر اراک و هم برای صنایع مستقر در مسیر گفت:در حال حاضر حدود 50 درصد آب شرب شهر اراک از سد کمال صالح تأمین می شود که این آب، آب بسیار باکیفیت و مطلوبی است و بقیه آب شرب مورد نیاز هم از چاههای بدون آلودگی و خارج از محدوده شهری تأمین می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در توضیح اینکه چرا تنها 50 درصد از آب شرب شهر اراک از سد کمال صالح تأمین می شود گفت: قبل از اینکه آب سد کمال صالح وارد شهر شود، آب شرب شهر اراک از طریق چاهها و به صورت نقطه ای و شبکه ای تأمین می شد و چون آب سد از یک نقطه وارد شهر اراک شد قاعدتاً شبکه هایی که به صورت منطقه ای تعبیه شده بود پاسخگوی این حجم آب نبود به این منظور شرکت آب منطقه ای مرکزی پروژه رینگ شمالی و رینگ جنوبی شهر اراک را در دستور کار قرار داد که رینگ شمالی از میدان سردشت به سمت باغ جنت و میدان فراهان اجرایی شده و نهایتاً این رینگ تا میدان امام حسین ادامه خواهد داشت و تا تابستان به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: رینگ جنوبی نیز ا میدان سردشت، میدان انقلاب، شهرک گردو به سمت ترمینال را پوشش خواهد داد که این رینگ نیز جزو پروژه های در دست اجرای شرکت آب منطقه ای مرکزی محسوب می شود.

مهندس آمره ای اعلام کرد: در صورت تکمیل رینگ های شمالی و جنوبی در اطراف شهر اراک آب گوارای سد کمال صالح  به تمام شهروندان خواهد رسید.

وی اظهار داشت: سد کمال صالح 100 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و از آنجا که نیاز آب شرب شهر اراک در سال حدود 50 میلیون متر مکعب می باشد بنابراین در صورتیکه سد کمال صالح پر باشد تا دو سال می تواند نیاز آب شرب شهر اراک را تأمین کند و همانگونه که استحضار دارید سد کمال صالح از سیزدهم فروردین سرریز داشته و این سرریز همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد:آب سد کمال صالح یکی از با کیفیت ترین آب ها در کشور محسوب می شود ولی با این اوصاف  این آب در دو مرحله شامل پیش تصفیه در محل سد و تصفیه خانه اصلی در میدان سردشت تصفیه می شود و مناطقی که مستقیم از آب سد کمال صالح استفاده می کنند آب مطلوبی دارند و مناطقی هم که آب شرب آنها از چاههای آب زیرزمینی تامین می شود شاید کیفیت آب سد کمال صالح را نداشته باشند ولی  این امر به معنای آلودگی این آب ها هم نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در خصوص تامین منابع آبی جدید برای شهر اراک اظهار کرد: زمانیکه تمامی نیاز آب شرب شهر اراک از سد کمال صالح تامین شود چاههایی که در حال حاضر برای تامین آب شرب برخی از مناطق مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان منابع اضطراری در شبکه باقی مانده و نگهداری می شوند و در مواقع لزوم وارد مدار می شوند، همچنین در شهر اراک صنایعی وجود دارد که حدود 400 لیتر در ثانیه از آب شبکه شهری استفاده می کنند که شرکت آب منطقه ای مرکزی در پروژه ای قصد دارد با اختصاص یک خط انتقال جدید برای این صنایع آنها را از شبکه آب شهری جدا کند علاوه بر این مناطقی هم درمنطقه هفتاد قله شهر اراک به عنوان مناطق آهکی به عنوان منابع آبی استراتژیک شناسایی شده اند .

کد خبر: 724
  تاریخ خبر : 23 اردیبهشت 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 26 اردیبهشت 1396
 بهاری
 996
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 34
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 699
  • بازدید دیروز : 27,679
  • کل بازدید : 9,996,130
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:01:42
  • شناسه IP شما : 3.16.83.150

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :