|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مطرح شد؛

بارندگی حریف کم آبی نمی شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: مدیریت منابع آب و عمق‌بحران کم‌آبی به حدی است که این بارندگی‌ های اخیر حریف کم آبی سال‌های گذشته نشده است، بلکه این میزان بارش توانسته تا حدودی کم آبی گذشته را جبران کند و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب همچنان پابرجاست.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی ، در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در سال 96 که در محل معاونت امور عمرانی استانداری مرکزی برگزار شد مهندس عزت اله آمره ای گزارشی از اقدامات انجام شده در بخش حفاظت از منابع آب استان و نیز بارندگی‌های اخیر در استان ارائه داد و گفت: بارش برف و باران از اواخر سال گذشته تاکنون به نسبت سال‌های قبل مناسب بوده است و این موضوع سبب تقویت جریان‌های سطحی و رودخانه‌های استان شده است.

مهندس آمره ای افزود:این میزان بارندگی همراه با توزیع زمانی مناسب بارندگی ها ،نوع بارش که به صورت برف بود و دمای هوا که باعث شد بارش برف در مدت زمان طولانی در استان باقی بماند، سبب سیلابی شدن رودخانه های استان و جاری شدن جریانات سطحی در رودخانه ها و چشمه ها گردید.

عزت‌اله آمره ای افزود: براثر بارندگی‌های خوبی که در سطح استان شاهد بودیم اکثر رودخانه‌ها سیلابی شدند و با وجود جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف استان که شدت آن در شهرستان تفرش بیشتر از نقاط دیگر بود حجم قالب توجهی آب از رودخانه‌ها روان شد که خوشبختانه خسارتی به همراه نداشت.

وی با اشاره به اینکه جاری شدن سیلاب موجب بهبود ورودی سدها شده است، افزود: هم‌اکنون دبی ورودی به سد الغدیر ساوه که پیش از جاری شدن سیلاب حدود سه متر مکعب بود امروز به بیش از 6 متر مکعب رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که حجم کل آب در دریاچه این سد به حدود 50 میلیون متر مکعب برسد که طی چند سال گذشته بی سابقه بوده است.

مهندس آمره ای در ادامه  به سرریز شدن سد کمال صالح اراک در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: دبی ورودی به این سد که در حال سرریز شدن است از پنج متر مکعب قبل از سیلاب به 10 متر مکعب در حال حاضر افزایش یافته است و هم اکنون 100 میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده است.

وی با اشاره به خوشحالی مردم و بویژه کشاورزان در پی بارش رحمت الهی اظهار کرد: بارش‌های اخیر موجب سیراب شدن باغات و مزارع شده و از طرفی منجر به جاری شدن آب در رودخانه‌هایی شده که سالیان سال خشک بوده‌اند و چشمه هایی که سالیان سال از آنها آبی جاری نمی شد، همگی در روزهای اخیر جاری شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه گفت: جاری شدن سیلاب بر اثر بارندگی هایی که رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال آبی گذشته داشتند موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوان‌ها شده و روخانه‌ها را فعال کرده و از همه مهمتر موجب تقویت اکوسیستم زیست‌محیطی نیز شده است.

وی عنوان کرد: در حاضر تعداد کل چاههای مجاز در استان 1100 حلقه و تعداد کل چاههای فاقد پروانه در استان 2600 حلقه چاه می باشد که در راستای حراست از منابع آبی استان تمامی این چاهها شناسایی شده و با آنها برخورد قانونی می شود.

مهندس آمره ای گفت: در این جلسه مقرر شد با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی زیرزمینی استان، بهره برداری چاههای کشاورزی در فصول غیرزراعی با پیگیری شرکت آب منطقه ای مرکزی و سازمان جهاد کشاورزی متوقف شود.

وی در ادامه بحران آب را در استان مرکزی یکی از چالش‌های پیش رو در سال گذشته و حال بیان کرد و افزود: با وجود بارش های خوب و ذخیره حجمی سدهای استان و روان شدن رودخانه‌ها و چشمه‌ها که موجب تقویت سفره‌های زیرزمینی شده است به فضل الهی در سال جاری بحران آب در استان نخواهیم داشت و به عبارتی باید بگوئیم که در سال جاری از بحران عبور کرده‌ایم و در تامین آب شرب و صنعت مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی تصریح کرد: عبور از بحران آب در سال جاری بدین معنا نیست که به طور کامل جبران کم آبی سال‌های گذشته شده است، بلکه این میزان بارش توانسته تا حدودی کم آبی گذشته را جبران کند ولی لازم است همچنان صرفه‌جویی در مصرف آب موردتوجه قرار گیرد.

در ادامه جلسه  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی گفت:آب مسئله ای است ملی و همه مسئولان و مردم باید در جهت جلوگیری از مصرف بی رویه آن بکوشند.

عزیز فیلی لایروبی رودخانه قره‌چای در استان مرکزی را اقدامی شاخص در حوزه آب این استان دانست و گفت: در سال جاری برای تامین آب شرب ساوه و بخش کشاورزی با توجه به این اقدام و بارندگی‌های اخیر مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف لایروبی این رودخانه چند سالی به تعویق افتاد، گفت: به همت شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی و با همکاری فرمانداری‌ها با وجود تنش‌های اجتماعی موجود، لایروبی این رودخانه انجام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تاکید کرد: باید تمهیدات لازم جهت جلوگیری از سوء‌استفاده از منابع آبی قره‌چای به منظور کشت هندوانه در نظر گرفته شود و در این جلسه مصوب شد دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری ها در خصوص جلوگیری از کشت هندوانه اطلاع رسانی و اقدامات لازم را انجام دهند.

فیلی عنوان کرد:در سال گذشته 135 کنتور حجمی توسط شرکت آب منطقه ای مرکزی و 728 کنتور فهام توسط شرکت توزیع نیروی برق نصب گردید و در این جلسه مقرر شد این شرکت ها در سال 96، حدود 1000 کنتور دیگر نصب کنند چرا که این مهم در صرفه جویی منابع آب و کنترل و مدیریت چاههای مجاز مفید باشند.

وی در پایان بیان کرد: اقداماتی که برای ارتقاء کیفیت آب سد کمال صالح اراک در نظر گرفته شده و بخشی نیز انجام پذیرفته است، باید با جدیت ادامه یابد که در خصوص کیفیت این آب نگرانی وجود نداشته باشد.

 

کد خبر: 721
  تاریخ خبر : 20 اردیبهشت 1396
 بهاری
 829
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 41
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 16,577
  • بازدید دیروز : 21,725
  • کل بازدید : 10,033,733
  • آخرین به روزرسانی : 1 اردیبهشت 1403 12:02:32
  • شناسه IP شما : 18.118.144.69

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :