|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در اولین گردهمایی سراسری متصدیان ایستگاههای آب و هواشناسی استان مرکزی مطرح شد؛

مطالعات پایه منابع آب خشت اول اجرای پروژه های آبی

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در اولین گردهمایی سراسری متصدیان ایستگاههای آب و هواشناسی استان مرکزی که در محل سالن اجتماعات هتل پیام در اراک برگزار شد ضمن تقدیر از شرکت آب منطقه ای مرکزی به دلیل برگزاری این گردهمایی گفت: مطالعات پایه منابع آب همچون خشت اول است و در اجرای پروژه های آبی، اطلاعاتی که توسط دفاتر مطالعات جمع آوری می شود به عنوان قدم اول محسوب می گردد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس رابعی غلامی افزود: همانطور که می دانید در سال های گذشته تهدید خشکسالی در کنار تهدید ناشی از دشمنان خارجی از تهدید های بسیار جدی در کشور ما بوده است و در حال حاضر هم به دلیل شرایط اقلیمی کشورمان این تهدید همچنان به قوت خود باقی است.

وی گفت: متوسط بارندگی در جهان 800 میلی متر بوده و میزان بارندگی در 200 سال گذشته در کشورمان حدود 243 میلی متر که این میزان حدود یک سوم متوسط جهانی است.این شاخص بارندگی در 15 سال گذشته 215 میلی متر و در 7 سال گذشته به 203 میلی متر رسیده است.

وی ادامه داد: میزان آب تجدید شونده تا سال 78-1377،در کشور 130 میلیارد متر مکعب بوده که در 5 سال اخیر به 104 میلیارد متر مکعب رسیده است یعنی متوسط کشوری در این شاخص حدود 26 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سرانه آب برای هر ایرانی در سال 1300 حدود 13 هزار متر مکعب بوده و در سالهای اخیر به 1600 متر مکعب رسیده است، اظهار داشت:بر اساس معیارهای جهانی کمتر از 1700 متر مکعب سرانه آبی ،مرز تنش آبی  محسوب می شود و بنابراین ما در حال حاضر در شرایط  تنش آبی هستیم.

مهندس رابعی غلامی ادامه داد: از طرفی میزان تبخیر در کگشورمان  حدود 2000 میلی متر ودر جهان حدود 700 میلی متر است که این میزان حدوداً 3 برابر متوسط جهانی است.

وی گفت: مشکلات ما همراه با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش مصارف تشدید می شود و  در کنار این موضوعات بارش ها هم توزیع زمانی و مکانی مناسب ندارد به طوریکه حدود 70 درصد بارندگی ها در 25 درصد مساحت کشورمان اتفاق می افتد و همچنین  از آنجا که اوج نیاز آبی ما در فصل تابستان است بارندگی در فصل های دیگر رخ می دهد و  این عوامل سبب شده که تعداد دشت های ممنوعه از 15 دشت در سال 1347 به 355 دشت در حال حاضر افزایش پیدا کند.

مهندس رابعی غلامی در ادامه  ضمن تقدیر از متصدیان ایستگاههای آب و هواشناسی  گفت: بر اساس اطلاعات شما متصدیان است که در حال حاضر ما می توانیم موضوع آب را برای مقامات عالی کشور تبیین کنیم و مشکل کمبود آب به عنوان سومین تهدید جدی در شورای امنیت ملی مطرح شود.

وی افزود: به منظور ساماندهی به شرایط متصدیان کشور تهیه بانک اطلاعاتی  متصدیان  در دستور کار قرار گرفت که بر اساس اطلاعات موجود در کشور  در 3400 ایستگاه آب و هواشناسی 2700 متصدی داریم که  از این تعداد 1246 نفر در ایستگاههای باران سنجی، 598 نفر در ایستگاههای تبخیر سنجی، و 1176 نفر در ایستگاههای هیدرومتری مشغول هستند.

در فاز دوم  هم تهیه یک مدل مالی جهت بیمه و پرداخت حقوق این متصدیان در دست مطالعه است  که امید آن می رود مدل ابتکاری شرکت آب منطقه ای مرکزی به عنوان یک پایلوت در سایر استان ها هم پیگیری و مطرح شود.

اطلاعات ایستگاه ها؛ مبنای اجرای پروژه های آبی

در ادامه گردهمایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ضمن تقدیر از متصدیان ایستگاههای آب و هواشناسی گفت: آماری که متصدیان ایستگاههای آب و هواشناسی ارسال می کنند مبنای اجرای پروژه های آبی در سراسر کشور است.

مهندس عزت اله آمره ای ادامه داد: امروزه بحث آمار و اطلاعات بسیار مهم است و تمامی جوامع برای رفع نیازهایشان به آمار و اطلاعات نیازمندند آن هم داده هایی که باید بسیار دقیق باشند که این امر در بخش آب از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص در کشور ما که از دیرباز با مشکلات ناشی از کمبود آب دست به گریبان بوده اطلاعات دقیق می تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد.

وی افزود: اطلاعاتی که متصدیان ثبت می کنند مثل بارندگی، درجه حرارت، رطوبت، جریان رودخانه به عنوان مبنا بوده است و دقت در ثبت آنها در تصمیم گیری ها و پروژه های کلان بسیار تاثیر گذار است.

مهندس آمره ای ضمن اشاره به اینکه امروزه مردم نسبت به آمار و اطلاعات بسیار حساس شده و پیگیر هستند گفت: کار شما متصدیان بسیار مهم و با ارزش است شما متصدیان با بحران آب آشنا هستید و می دانید  اگربحران آب ادامه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور با چالش های اجتماعی سیاسی و افتصادی بسیاری روبه رو خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در یک جمعبندی از وضعیت منابع آب استان گفت: در حال حاضر شرکت آب منطقه ای مرکزی اطلاعات منابع آبی را در 2 بخش سطحی و زیرزمینی جمع آوری می کند، در استان مرکزی 32 ایستگاه باران سنجی معمولی، 27 ایستگاه تبخیر سنجی، 26 ایستگاه هیدرومتری و 6 ایستگاه باران سنجی ذخیره ای و 2 ایستگاه برف سنجی که تعدادی از این ایستگاهها هم به صورت الکترونیکی هستند اطلاعات مربوط به بخش آب های سطحی را ثبت و ضبط می کنند و در بخش آب های زیرزمینی 400 حلقه پیزومتر و حدود 500 منبع انتخابی اطلاعات مربوط به نوسانات آب زیرزمینی و کیفیت منابع آب را سنجش می کنند.

مهندس آمره ای در پایان اظهار کرد:در راستای کاهش تصدیگری ها  در بخش های دولتی  و در جهت حل مشکلات حقوقی و بیمه ای متصدیان  امروز  و در ادامه گردهمایی تاسیس و عضو گیری شرکت تعاونی متصدیان ایستگاههای آب و هواشناسی در استان برای نخستین بار در کشور کلید خواهد خورد.

در پایان این گردهمایی از متصدیان ایستگاههای آب و هواشناسی  استان مرکزی با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد.

 

کد خبر: 672
  تاریخ خبر : 20 آذر 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 22 آذر 1395
 بهاری
 1278
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 48
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 2,919
  • بازدید دیروز : 3,949
  • کل بازدید : 10,085,413
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 3.12.34.178

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :