|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

هشدار قرمز برای شرایط آبی

استاندار استان مرکزی بر صرفه جویی و حفاظت بهینه از منابع آبی تاکید کرد و گفت: استان مرکزی اگر به این روند بی‌رویه مصرف آب ادامه دهد در ۲۵ سال آینده هیچ منبع آبی در بخش کشاورزی و صنعتی نخواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، محمود زمانی قمی در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: طی سال های اخیر مشکل خشکسالی، کمبود منابع آبی و کاهش سطح آب های زیرزمینی را در نقاط مختلف استان رقم زده اما این مساله به تنهایی عامل کمبود آب نیست و موضوع تاثیرگذار دیگر روش ناصحیح در مصرف آب است.

استاندار مرکزی بیان داشت: برای نهادینه سازی و اجرای الگوی صحیح مصرف در تمام بخش ها، باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی انجام شود تا بتوانیم به درستی منابع آب موجود را مدیریت کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: در بخش کشاورزی الگوی مصرف آب باید به کل تغییر کند و روش های نوین آبیاری و بهره گیری از کشت های کم آب بر ترویج شود، چرا که عمده مصرف آب در حال حاضر در بخش کشاورزی است و اگر در این حوزه الگوی مصرف تغییر نکند طی دو دهه آینده با بحران در منابع آبی استان روبرو می شویم.

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی با بحران شدید کم‌آبی روبه‌رو است که این امر ضرورت برخورد با هر نوع کشت آب‌بر از جمله هندوانه را ایجاد می‌کند و جهاد کشاورزی باید مانع کشت چنین محصولاتی شود. .

زمانی قمی بیان کرد: شرکت آب منطقه ای استان، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب روستایی و شهری باید به‌دنبال ایجاد  رژیم جدیدی برای مصرف آب باشند و باید به‌سمت مدیریت مصرف حرکت کنند.

وی، در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری وجود 70 نقطه جمعیتی در اطراف سد کمال صالح افزود: با توجه به اهمیت سد کمال صالح برای تامین آب شرب 600 هزار نفر از مردم شهرستان اراک، مسئولان استانی باید به صورت مستمر بحث حفاظت کیفی آب این سد را مد نظر داشته باشند و در این راستا در کوتاهترین زمان بایستی اعتبار لازم برای ساماندهی  پساب های مناطق جمعیتی حاشیه این سد تخصیص و ساماندهی و مطالعات اجرایی  آن با اولویت بندی انجام گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با توجه به زمان بر بودن پرکردن چاه های غیر مجاز نیاز است برای جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی با همکاری سازمان های مربوطه 1000 چاه غیر مجاز که بعد از سال 85 حفر شده اند تعیین تکلیف و از برداشت آب از این چاه ها جلوگیری شود.

مهندس عزت اله آمره ای بیان کرد:. بیشترین چاه های غیر مجاز در این استان مربوط به شهرستان های اراک، شازند و خنداب و کمترین چاه های غیر مجاز در شهرستان زرندیه است.
وی، نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز را از برنامه های وزارت نیرو برای جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی عنوان کرد و گفت: 320 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز چاه های آب کشاورزی استان مرکزی به کنتورهای هوشمند نیاز است که این مهم نیازمند توجه مسئولان می باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: بحران کم آبی در کشور جدی است و از چهار سد بحرانی کشور، یکی سد الغدیر ساوه است.
مهندس آمره ای افزود: با همکاری مردم و مسوولان  انتظار می رود همه بندهای انحرافی و سردهنه های مسیر رودخانه  ی  قره چای در فصول غیر زراعی بازگشایی شود تا  این امر سبب جاری شدن آب رودخانه گردد تا علاوه بر تغذیه مناسب سفره های آب زیرزمینی و ذخیره آب جهت فصول زراعی ، اکوسیستم رودخانه  نیز احیاء شود.
مهندس آمره ای در پایان گفت: در این جلسه مصوب شد چاههای بعد از سال 85 در دشت های پایلوت و بحرانی مسدود شوند و  برای خرید کنتورهای هوشمند به کشاورزان تسهیلات بانکی پرداخت گردد به عبارتی بخشی از هزینه های نصب کنتور را دولت تقبل کند و بخشی دیگر از هزینه ها را خود کشاورزان پرداخت خواهند کرد.

کلیه بندها و سدهایی که از  رودخانه قره چای آب برداشت می کنند در فصول غیر زراعی جهت رهاسازی آب در رودخانه باز شوند و از بهره برداری چاههای کشاورزی در فصل زمستان جلوگیری شود همچنین در این جلسه بحث حفاظت کیفی و محیط زیستی سد کمال صالح مطرح و مقرر شد مطالعات ساماندهی پساب های نقاط جمعیتی حوزه سد کمال صالح توسط سازمانهای مربوطه انجام گردد و در خصوص تامین آب سد ساوه از حوضه های آبریز بالا دست چه در استان مرکزی و چه در استان همدان تصمیم گیری شد.

 

کد خبر: 669
  تاریخ خبر : 6 آذر 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 18 آذر 1395
 بهاری
 991
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 33
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 12,228
  • بازدید دیروز : 12,239
  • کل بازدید : 9,545,449
  • آخرین به روزرسانی : 3 فروردین 1403 11:39:46
  • شناسه IP شما : 34.228.188.171

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :