|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بحران آب در قرارگاه فرهنگی نماز جمعه تبیین می شود

در راستای اجرای طرح تعادل بخشی و احیای منابع آب های زیرزمینی همایش یک روزه ائمه جمعه و جماعات استان مرکزی با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ، ائمه جمعه استان، استاندار استان مرکزی ،و سایر مدیران استانی و به همت شرکت آب منطقه ای مرکزی در محل سد کمال صالح برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی ، مدیر عامل این شرکت گفت: حفاظت از منابع آب امری است که ترویج آن به همکاری جدی ائمه محترم جمعه و جماعات نیاز دارد.

مهندس نورالدین بازگیر در این همایش ضمن تشریح وضعیت منابع آبی استان گفت:متوسط بارندگی سالانه استان 267 میلی متر است که در سال جاری این میزان 286 میلی متر بوده و تبخیر و تعرق در سطح استان 4.7 میلیارد متر مکعب می باشد.

وی تعداد منابع آب سطحی و زیرزمینی در استان را 25000 منبع دانست و افزود:85 درصد منابع آب مصرفی در سطح استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می شود.

مهندس بازگیر با اشاره به محدودیت منابع آب در استان مرکزی، افزود: برداشت‌های بی‌رویه و بی‌حساب برای مصارف کشاورزی با بهره‌وری پایین موجب هدررفت بخش زیادی از منابع آب استان شده است.

وی خاطرنشان ساخت: اضافه‌برداشت‌ غیرمجاز و همچنین حفر چاههای غیرمجاز نیز بر مشکلات ناشی از کم‌آبی در استان دامن زده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ‌برای مدیریت شرایط نامطلوب حاکم بر منابع آب استان اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب آغاز شده است که اطلاع رسانی به همه اقشار مردم توسط گروههای تاثیرگذار نظیر روحانیون از جمله برنامه‌ها در این طرح است و برگزاری نشست سراسری با حضور این عزیزان به منزله تاکید بر اهمیت بحران آب و نقش پررنگ روحانیون در جریان سازی اجتماعی برای رفع این بحران است.

مهندس بازگیر به وضعیت بحرانی و افت شدید آب های زیرزمینی دشت های استان اشاره و خاطرنشان کرد: در طرح احیاء و تعادل بخشی اقدامات مهمی انجام شده است و در حال حاضر این شرکت برنامه مسدود کردن چاه های غیرمجاز و نصب کنتور بر چاه های مجاز را با جدیت دنبال می کند.

وی با تبیین طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و راهکارهای مدیریت بهتر شرایط خشکسالی اظهار کرد: با توجه به اهمیت ارتباط میان مردم و ائمه جمعه و در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان، ائمه جمعه می توانند در رابطه با بحران آب و اجرای طرح بزرگ احیاء و تعادل بخشی از ارکان اصلی اطلاع رسانی به اقشار مختلف مردم باشند.

وی افزود: کشور ما مناسبت ها و ابزار مطلوبی برای اطلاع رسانی اجتماعی دارد که منبرهای سخنرانی و ماه مبارک رمضان یکی از این ظرفیتها است و هیچ کشوری چنین ظرفیتی ندارد.

مهندس بازگیربا اشاره به اینکه آینده استان از نظر منابع آبی مبهم است گفت: ما خواهان این هستیم که روحانیون و ائمه جماعات همگام با شرکت آب منطقه ای مرکزی بحث مدیریت مصرف را برای مردم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نمایند.

حضرت حجت الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی در این همایش ضمن تأکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب اظهار داشت: یکی از اصول اساسی حفظ منابع آبی در استان دارا بودن فرهنگ صحیح و درست مصرف کردن این عطیه الهی است که در اختیار ما انسان ها قرار داده شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحران منابع آبی در استان افزود: اصلاح الگوی مصرف و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در مناطق کشاورزی  استان بزرگترین کمک را به حفظ این نعمت ارزشمند می نماید.

نماینده ولی فقیه در استان بحث بهره وری در آب را مهمترین مسئله و راهکار مقابله با بحران کم آبی در کشور دانست.

وی افزود:علمای استان نقشی اساسی در زمینه آگاه‌سازی مردم برای صرفه جویی در مصرف آب داشته و باید مبلغ این موضوع باشند و بایستی  از قرارگاه فرهنگی نماز جمعه به منظور فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به مردم و همه مصرف کنندگان استفاده کنند.

استاندار استان مرکزی در این همایش ضمن قدردانی از زحمات همکاران شرکت آب منطقه ای مرکزی بویژه مدیر عامل این شرکت گفت:شرکت آب منطقه ای مرکزی در حوزه ی کاری خود اقدامات شایسته و قابل تقدیری انجام داده است.

زمانی قمی به موضوع تأخیر در پروژه آبرسانی به شهر خمین اشاره کرد و افزود:این پروژه کاملاً با بخش خصوصی است و اولین تجربه BOT در سطح کشور می باشد و طبیعتاً مشکلات خاص خود را دارد و من از مدیر عامل آب منطقه ای خواستم به منظور رفع قصور وعده های کارشناسان بخش خصوصی در محل پروژه حضور داشته باشند و این به معنای کوتاهی و قصور شرکت آب منطقه ای مرکزی نیست و من از تمامی همکاران این شرکت تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه باید با کار جهادی و تلاش زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم گفت: توجه به کسب و کارهای کوچک و متوسط از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سرمایه گذاری از دیگر راههای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

استاندار استان مرکزی در ادامه با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف آب در جامعه، خواستار اطلاع رسانی روحانیان برای جامعه و هشدار در خصوص محدودیت منابع آب شد.

وی گفت: اهمیت آب در آیات و روایات دین اسلام به تکرار آمده و بر اندازه مشخص و معین آب از آسمان تاکید شده است، به همین دلیل مصارف آب نیز باید حساب شده و همراه با آینده نگری باشد.

استاندار استان مرکزی ائمه جمعه و جماعات را پیشروان فرهنگ سازی در جامعه خواند و گفت: با شرایط کم‌آبی موجود، صیانت از منابع آب کار بسیار مهمی است که کمک همه اقشار جامعه بویژه روحانیون انجام شود.

زمانی قمی با اشاره به اینکه بدون مشارکت مردمی نمی‌توان به مصرف بهینه آب امیدوار بودگفت: فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به مردم و همه مصرف کنندگان آب، می‌تواند استقبال شهروندان را در مدیریت این مایه حیات بخش افزایش دهد.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: تنها راه برون رفت از شرایط بحرانی آب همکاری همه جانبه و عزم همگانی است.

شایان ذکر است نماینده ولی فقیه در استان و جمع کثیری از ائمه جماعات استان به منظور آشنایی با شرایط ذخیره و نحوه بهره برداری از سد کمال صالح بازدید کردند.

 

کد خبر: 630
  تاریخ خبر : 17 خرداد 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 17 خرداد 1395
 بهاری
 939
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 27
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 1,971
  • بازدید دیروز : 9,916
  • کل بازدید : 10,080,516
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 07:46:48
  • شناسه IP شما : 3.16.83.150

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :