|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی تشکیل شد

دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آبی استان مرکزی با همکاری شرکت آب منطقه ای مرکزی و استانداری مرکزی در سالن جلسات استانداری به منظور ارایه راهکارهایی در جهت مصرف بهینه آب موجود و عبور از بحران کم آبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی،مهندس نورالدین بازگیر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: این شورا با هدف بررسی وضعیت منابع و ذخایر آبی استان‌ها و تدوین تمهیداتی جهت حفاظت از ذخایر و منابع آبی مناطق مختلف، براساس تصویب نامه هیأت وزیران ، به منظور تحقق ضوابط اجرایی حفظ و حراست از آبهای زیرزمینی و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب به ریاست استانداران در تمامی استان‌ها تشکیل شده و مدیران و روسای دادگستری، جهاد کشاورزی ، محیط زیست،نفت، آب و برق منطقه ای و فرماندهی انتظامی تشکیل دهنده اعضای این شورا هستند.

مهندس بازگیر در ادامه گفت:طبق این تصویب نامه وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی موظفند با نهادینه کردن مدیریت تقاضا،ترتیبات و هماهنگی لازم برای ایجاد مفاد این ضوابط را انجام دهند.

وزارت نیرو موظف است مطالعات مورد نیاز برای تشخیص دشت های ممنوعه بحرانی،ممنوعه و آزاد را انجام داده و راهکارهای تعادل بخشی همچون افزایش تغذیه سفره های زیر زمینی،کاهش برداشت آب زیر زمینی از طریق انسداد چاه های غیر مجاز،جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز و گسترش آگاهی های عمومی را برای هرکدام از دشت ها اجراکند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت:وزارت جهاد کشاورزی نیز بایستی با انجام اقداماتی چون افزایش تغذیه مصنوعی سفره های آب زیر زمینی و اجرای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری،کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی از طریق اصلاح الگوی کشت و توسعه و بهبود شبکه های آبیاری و زهکشی و مدیریت مصرف با اصلاح مدیریت آبیاری در راستای تعادل بخشی حرکت کند.

مهندس بازگیر در این جلسه در خصوص کل منابع آبی استان و میزان تخلیه هر کدام با اشاره به اینکه در وزارت نیرو هر 5 سال یک بار این آمار برداری صورت می گیرد گفت: براساس این آمار در سال 87 کل چاه‌های استان مرکزی اعم از مجاز و غیرمجاز 13 هزار و 322 حلقه با تخلیه یک میلیارد و 916 میلیون مترمکعب در سال بوده است .

به گفته‌ی وی استان مرکزی در سال 87 دارای دو هزار و 388 چشمه با تخلیه 223 میلیون مترمکعب در سال و سه هزار و 635 قنات با حجم تخلیه 487 میلیون متر مکعب بوده است.

مهندس بازگیر اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که در مجموع این استان دارای 19 هزار و 345 چاه، چشمه و قنات با تخلیه دو میلیارد و 627 میلیون متر مکعب در سال بوده که سهم کشاورزی از این میزان دو میلیارد و 413 میلیون متر مکعب، آب شرب 114 میلیون مترمکعب و سایر مصارف اعم از صنعت و خدمات 100 میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: براین اساس، صنعت 3.82، شرب 4.34 و کشاورزی 91.84 درصد از میزان آب مصرفی استان مرکزی اعم از مجاز یا غیرمجاز را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین براساس آمار ارائه شده در این جلسه حجم برداشت از چاه‌های غیرمجاز استان که تعداد شناسایی شده آنها توسط وزارت نیرو هزار و 631 حلقه و شناسایی نشده دو هزار و 533 حلقه عنوان شد، 328 میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است که عمدتا در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

به گفته‌ی مهندس بازگیر، ظرفیت تخصیصی وزارت نیرو به استان مرکزی در حوزه تخلیه منابع آبی دو میلیارد و 188 میلیون متر مکعب، و میزان برداشت یک میلیارد و 916 میلیون مترمکعب است. این رقم برداشت نشانگر کاهش توان آبدهی آبخوان‌های استان مرکزی است.

مهندس محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی در این جلسه با تأکید بر لزوم تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی در خصوص چگونگی حفاظت کمی و کیفی از منابع آبی شهری و روستایی، تغییرات اقلیمی را یکی از عوامل کاهش منابع آبی در استان عنوان کرد و افزود: حفر چاه به تنهایی عامل کم شدن منابع آبی استان نیست و براین اساس، شناخت عوامل کاهش میزان آب‌های زیرزمینی و ذخایر آبی استان ضروری است.

وی برداشت غیرمتعارف و افزایش سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی را از دیگر عوامل افزایش مصرف آب و در نهایت کاهش منابع عنوان کرد و افزود: باید راهکارهای اصولی و منطقی در راستای مدیریت مصرف آب شناسایی و اجرا شود.

مهندس مقیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است کنترل مصرف در این بخش موجب می شود علاوه بر اینکه مشکلی به واسطه کم آبی در تولید و اشتغال ایجاد نشود بلکه ذخایر موجود آب استان نیز حفظ شود.

استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از منابع آبی استان از استان های همجوار تامین می شود، خاطرنشان کرد: برای بررسی برخی از این مشکلات لازم است تصمیمات با استان های همجوار گرفته شود.

در این جلسه مقرر شد وضعیت‌ آبی 19 دشت استان مرکزی برسی و یک تحلیل مقایسه ای از میزان برداشت آب از منابع آب زیرزمینی استان در دو بازه زمانی قبل و بعد از حفر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق صورت پذیرد.

 

کد خبر: 263
  تاریخ خبر : 3 آذر 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 7 اردیبهشت 1395
 مسعود بهاري
 1025
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 17,405
  • بازدید دیروز : 27,679
  • کل بازدید : 10,012,836
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:01:42
  • شناسه IP شما : 52.14.126.74

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :