|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

روابط عمومی قلبی که در سازمان ها آرام می تپد

روابط عمومی ها واحد مهمی در تصمیم سازی اطلاع رسانی هر سازمان هستند که از آن به عنوان قلب سازمان نام برده می شود اما، شرایط حاکم بر روابط اداری در شاکله دستگاه های اجرایی به گونه ای است که کارایی تکالیف روابط عمومی در حد و قواره آن نمی شود.

روابط عمومی ها در کارنامه خود ابتدا  دوره فعالیتی را داشتند که حیطه  ارتباطی– تبلیغی یکسویه را دنبال می کرد اما پس از آن به واسطه پیروزی جنبش مشروطه و تشکیل مجلس، وزارتخانه ها و نهادهای مدنی رویه جدیدی حاکم شد وشاکله اداری ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه ها شدند.  

روابط عمومی ها پس از آن به عنوان دفاتر انتشاراتی مطبوعاتی تبلیغات با استفاده از فنون اطلاع رسانی جدید و در راستای ابلاغ پیشرفت ها نقش آفرینی کردند و در ادامه راه  با تصویب هیات وزیران اداره ای به نام «اداره کل انتشارات و تبلیغات» تشکیل شد تا وظیفه عمده انتشارات و تبلیغات دستگاه های دولتی را برآورد.  

فعالیت موثر روابط عمومی ها در ایران از  سال ۱۳۲۷ شمسی از طریق شرکت نفت ایران و انگلستان در ایران ایجاد شد که مرکز مهمترین تشکیلات و فعالیت های آن در آبادان بود و در تهران فقط یک دفتر داشت.  

اهالی روابط عمومی با گذر از مراحل مختلف امروز به عنوان پل ارتباطی میان مردم، رسانه ها و مسئولان نقش مهمی در ایجاد آرامش، امیدواری و دلگرمی در جامعه دارند و از این رهگذر واکاوی نقاط قوت و ضعف، چالش ها و فرصت ها برای آن در میزگرد ایرنا به بحث و نظر گذاشته شد.

شرکت کنندگان در این میزگرد براین باور بودند که جایگاه واقعی مسئول روابط عمومی بعد از مدیریت ارشد سازمان باید بازنگری شود چرا که راهبری برنامه های ترسیم شده هر سازمان با استفاده از ابزار اطلاع رسانی و تبلیغات و تقویت مناسبات درون سازمانی و برون سازمانی به نوعی در گرو بهره مندی آن واحد از روابط عمومی قوی، پویا، علمی، هدفمند و در خدمت اهداف سازمانی است.

روابط عمومی ها  ویترین و قلب تپنده هر سازمانی است که  نقش محوری در حیات و پیشرفت  مجموعه دارد و بهره گیری از افراد متخصص در این حوزه برای کارآمدی هرچه بیشتر آنها در اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مردم و جامعه امر ضروری به شمار می رود.  

روابط عمومی با بازاریابی اشتباه گرفته شده است

مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی گفت:  اکثر افرادی که در روابط عمومی فعالیت دارند به بازاریابی بسنده می کنند و این ضعف به جایگاه روابط عمومی ها آسیب جدی وارد می سازد.  

حسن خزایی پور افزود: روابط عمومی ها روز به روز در حال افول هستند و نگاه مدیران به جایگاه روابط عمومی ها کلیشه شده که باید این دید سنتی حذف شود.  

وی اظهار داشت: روابط عمومی ها کمتر وارد وادی کار علمی شده اند و روزگارشان را روزمره می گذرانند و هنوز ساختار متحدالشکلی از روابط عمومی ها شکل نگرفته است.  

مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی گفت:روابط عمومی هاهیچ گاه با نگاه تخصصی دیده نشده اند و مدیران نگاه راهبری به روابط عمومی را باور ندارندکه این چالشی مهم است.  

خزایی پور افزود: مدیران از نقش مشاوره و برنامه ریزی روابط عمومی ها غافل هستند اما، استاندار و مجموعه مدیریت ارشد استان مرکزی در شورای روابط عمومی ها حضور دارند و همین توجه، نگاه مدیران دستگاه ها را به روابط عمومی ها دوچندان می سازد.  

مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی گفت: آموزش مستمر و کارا گمشده روابط عمومی ها است و این مولفه نیازمند نگاهی عملیاتی و جدی است.  

خزایی پور افزود: علت نداشتن نگاه مثبت مدیران به حوزه روابط عمومی ها این است که به این حوزه به عنوان دانش آموخته دانشگاهی و اشتغال دیده نشده است.  

وی اظهار داشت: روابط عمومی ها باید صاحب فکر، نظر و ایده اثر بخش باشند و در این راستا همراه و رفیق رسانه ها هستند و رقابت انرژی بر این  دو بخش مهمترین خطایی است که روابط عمومی ها می توانند مرتکب شوند.  

مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی گفت:  رسانه ها ظرفیت بالایی در اطلاع رسانی دارند که روابط عمومی ها باید در شناخت و همراهی با آن پیشتاز باشند و حداکثر بهره را در راستای مصالح سازمانی خود ببرند، این روابط عمومی ها هستن که باید به رسانه فرصت دهند وظیفه اطلاع رسانی را به نحو شایسته به انجام برساند، موضوعی که در استانداری مرکزی رعایت می شود و کارشناسان روابط عمومی استانداری موظفند نشست های استاندار را با دو ساعت تاخیر در کانال استانداری منتشر کنند.  

خزایی پور افزود: یکی از آسیب های حوزه روابط عمومی، کوتاه بودن عمر شاغلان و فعالان این حوزه است، یک سوم مدیران روابط عمومی استان کمتر از یک سال به عنوان مدیر کار می کنند و این نشان دهنده بی ثبایت جایگاه روابط عمومی ها است.  

وی اظهار داشت: تقسیم بندی و حوزه بندی در روابط عمومی ها باید در اولویت قرار گیرد تا فعالیت روابط عمومی ها منسجم تر شود.  

مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد:  به منظور تعامل با روابط عمومی های استان هر پنجشنبه به حضور در روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان اختصاص داده شده است.

خزایی پور افزود: روابط عمومی بحران در استان مرکزی به عنوان قطب صنایع مهم کشور وجود ندارد و باید با اولویت در این زمینه اقدامات لازم صورت بگیرد.  

وی اظهار داشت: مقدمات راه اندازی کمیسیون رسانه ها استان در حال شکل گیری است و احکام آن صادر شده تا در ذیل شورای روابط عمومی ها این کمیسیون فعالیت کند.  

مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی گفت: گرفتن اشتراک از رسانه ها نوشتاری می تواند به منابع مالی مطمئنی برای مطبوعات تبدیل شده است و منسوخ شدن اشتراک به مطبوعات آسیب وارد می کند.  

خزایی پور افزود: باید برای حفظ جایگاه روابط عمومی ها هم عملکرد مدیران تبیین شود هم عملکرد مجموعه روابط عمومی بیان شود.  

 

روابط عمومی را با ارتقای جایگاه دریابیم

عضو هیات علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت:  روابط عمومی در ایران هنوز به بلوغ و پختگی نرسیده و نسبت به مناسبات روز دنیا کاستی هایی دارد که باید با حمایت و ارتقای جایگاه به آن کمک شود تا بتواند به عنوان عنصر مهم و اثربخش در توسعه پایدار نقش آفرینی کند.

"ویدا نصرتی" افزود: تا چند سال اخیر دانشجویان روابط عمومی زیادی در استان مشغول تحصیل بودند اما با وجود کد رشته، پنج سال از دانشجویان این رشته در استان خبری نیست و علت آن نبود امنیت شغلی است چرا که اغلب دانش آموختگان روابط عمومی استان بیکار هستند.  

وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی اراک در مقطع ارشد، رشته مطالعات رسانه ای را به رشته های دانشگاه آزاد اراک اضافه کرده است تا رغبت دانشجویان را افزایش دهد.  

وی ادامه داد:  70 دانشجو عراقی در مقطع ارشد در رشته مطالعات رسانه در استان به تحصیل اشتغال دارند و علامت سوال بزرگی است که چرا دانشجویان ایرانی علاقه ای به تحصیل در این رشته ندارند.  

عضو هیات علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: اطلاع رسانی، تبلیغات محیطی، نصب اقلام تبلیغی  و انتشار مقاله از فعالیت روابط عمومی ها نیست و انجام این امور منسوخ شده و حتی داشتن سایت، ایمیل و روزنامه کار تزئینی و در شمول وظایف روابط عمومی ها قرار نمی گیرد.  

نصرتی افزود: برای جهش و نجات روابط عمومی ها باید در حلقه مدیریتی ارشد استان برنامه اصولی برای مجموعه دستگاه های اجرایی ترسیم شود.  

وی اظهار داشت: روابط عمومی های کشور نیازمند پوست اندازی و دگردیسی هستند زیرا که این حوزه در زمان طلایی رشد دچار روزمرگی و فرصت سوزی شده ودر حاشیه غفلت بوده است و یکی از تحولات این است که روابط عمومی ها به عنوان وظیفه مدیریتی محسوب شوند و جایگاه ابزار و تکنیک نداشته باشند.  

عضو هیات علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت:  نگاه مدیران به روابط عمومی ابزاری است و به اصطلاح «روابط عمومی چی» هستند.  

نصرتی افزود: روابط عمومی در شاکله سازمانی بعد از مدیرکل تعریف شده است و اگر این جایگاه حفظ نشود کارایی این بخش به کمترین سطح تنزل یافته به  حاشیه رانده می شود.  

وی اظهار داشت: برای معرفی جایگاه روابط عمومی لازم است مدیران دستگاه ها درنشست های تخصصی شرکت و از اهمیت جایگاه روابط عمومی ها آگاه شوند.  

عضو هیات علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اراک توضیح داد: روابط عمومی ها در ایران یک سویه هستند در حالی که این جایگاه در سایر کشورها دوسویه تعریف شده است و باید روابط عمومی ها مخاطب محور و و پژوهش محور باشند، روابط عمومی ها می توانند در تصمیم گیری های سازمان و دستگاهی خود صاحب نظر باشند که با اجرای این مهم، روابط عمومی اقتدار پیدا می کند و باید روابط عمومی ها با داشتن حق امضا دامنه وظایف آنان گسترده شود.  

نصرتی در ادامه افزود: حوزه و دامنه فعالیت روابط عمومی ها گسترده است و باید مدیریت بحران رویدادها توسط روابط عمومی ها شکل گیرد.  

وی اظهار داشت: حوزه روابط عمومی باید خلاق و نوآور باشد و با داشتن حق تصمیم گیری، موفقیت های برجسته ای را کسب کند.  

عضو هیات علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: روابط عمومی ها همانند نظام مهندسی و نظام پزشکی نیازمند تشکیلات رسمی قانونی حمایتی و توانمندساز هستند  تا با برنامه ریزی بلند مدت و تغییر مدیران دستگاه های اجرایی؛ سیاست کاری مدیران روابط عمومی دچار آسیب نشود.  

روابط عمومی حیاط خلوت نیست

رئیس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی گفت: برخی روابط عمومی ها به حیاط خلوت دستگاه های اجرایی تبدل شده اند و هرگا که  کمبود و مشکلی باشد ظرفیت روابط عمومی مهم جلوه گری می شود.  

"حسین مهدی زاده" افزود: مناسبات کاری در  روابط عمومی ها سنتی هستند و با فناوری اطلاعات نوین فاصله داردد و همچنان در اتاق برخی روابط عمومی ها دستگاه نمابر فعال است و برای پیشرفت نیاز است برخی امرو را پشت سرگذاشت و از آموزش مباحث جدید غافل نشد.  

وی اظهار داشت: استان مرکزی به عنوان دومین قطب مادر تخصصی کشور از داشتن روابط عمومی بحران محروم است و فرماندهی و راهبری حوادث صنعتی در استان مرکزی نامشخص است که در صورت بروز هر مشکل ضروری است تا اطلاع رسانی دقیق و بدون حاشیه صورت گیرد.  

رئیس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی گفت: اقتدارگرایی روابط عمومی ها از دیگر مولفه ای این مجموعه است و اهالی این حوزه  نباید مدیر محور و جلسه محور باشند موضوعی که در کشور مرسوم شده است.  

مهدی زاده افزود: تولید محتوا در روابط عمومی ها کمتر مدنظر است  و باید روابط عمومی ها از جایگاه تریبون مدیران خارج شوند.  

وی اظهار داشت: می طلبد که  سهم روابط عمومی در ساختار تصمیم سازی و اجرای سازمانی افزایش یابد تا راهگشا مشکلات  باشند، روابط عمومی ها اعتماد مستمری با رسانه ملی ندارد که این مهم از چالش های پیش روی روابط عمومی ها به شمار می رود.  

رئیس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی در ادامه اظهار داشت: جایگاه پژوهش در کشور آسیب زا است و کم شدن بودجه پژوهشی اجتناب ناپذیر است و شورای پژوهش نیز به این مهم اذعان دارد.  

روابط عمومی ستون خیمه مدیریت سازمانی است 

مدیرروابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: روابط عمومی ستون خیمه مدیریت سازمانی و رسانه رکن پرسشگری است و زمانی که بین این دو تعامل برقرار باشد نتیجه آن فرهنگ آفرینی و افزایش امید است.  

"داود فرجی" افزود: جامعه امروز در فضای مجازی در حال بمباران مطالب منفی و ناامید کننده است که باید با تدابیر مناسب این رویه تغییر و نشاط اجتماعی و اخبار امیدوار کننده منتشر شود.  

وی اظهار داشت: شاید رفاه عمومی در جامعه در سطح بالایی قرار دارد اما احساس رفاه در آحاد جامعه نیست زیرا رسانه ضعیف عمل کرده است.  

مدیرروابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: عنصر اعتماد مخاطب به رسانه مهمترین و حیاتی ترین مولفه امید به جامعه است و وقتی مردم اخبار را از رسانه داخلی دریافت نکنند ناخوداگاه به سمت کسب خبر از منابع غیررسمی می روند که این اتفاق آسیب زا و نگران کننده است.  

فرجی افزود: موانع مختلف باعث شده تا اطلاع رسانی واقعی در جامعه لنگش داشته باشد و مردم برای جویا شدن از اخبار به منابع خبری دیگر روی آورند.  

وی اظهار داشت: اقناع نشدن خبری باعث گرایش مردم به سایر منابع می شود که از این منظر تکلیف روابط عمومی سازمان ها در قبال رسانه های داخلی و تهیه خوراک مفید و اثربخش سنگین است.  

مدیرروابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: روابط عمومی ها علاوه بر انتشار عملکرد سازمانی باید رسالت مجموعه خود را برای مخاطبان تبیین کنند.  

فرجی افزود: دیدگاه مدیران دستگاه اجرایی این است که برای برند شدن از زبان رسانه بهره مند شوند موضوعی که می تواند آسیب داشته باشد.  

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی بخشی از وظایف روابط عمومی و رسانه است مولفه ای که وجه مشترک رسانه ها به شمار می رود.  

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: شرکت روابط عمومی ها در نشست های متعدد، انجام تشریفات، ساخت نماهنگ، تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی فرصتی برای روابط عمومی برای مهارت افزایی باقی نمی گذارد.  

فرجی افزود: با بروز شرایط سخت اقتصادی، کالای فرهنگی نخستین چیزی  است که از سبد خانوار حذف می شود و دولت به علت کم شدن بودجه، حذف کالای فرهنگی را در دستور قرار می دهد.  

وی اظهار داشت:  نه روابط عمومی های حرفه ای هستند و نه رسانه ها تکالیف خود را هنرمندانه و اثربخش به انجام می رسانند و برخی از آن ها فقط به دنبال منافع اقتصادی و یا روزمرگی هستند.  

مدیرروابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: در اشکال دموکراسی رسانه ها باید چالشگر باشند اما متاسفانه بیشتر رسانه های ما وامدار هستند.  

فرجی افزود: گستره رسانه ها با جمعیت باسواد جامعه سنخیت ندارد و باید از فضای مجازی برای انتشار مطالب رسانه ای به سبب اثرگذاری بیشتر استفاده کرد.  

وی اظهار داشت: رویکردی که روابط عمومی استانداری نسبت به سایر دستگاه ها پیش گرفته است تاثیرگذار است و نمونه آن برگزاری جشن روز روابط عمومی های استان با حضور سه معاون استاندار مرکزی برگزار شد.  

تجربه منهای  تحصیلات در روابط عمومی کارساز نیست

رئیس روابط عمومی شرکت هپکو گفت: فعالان این مجموعه باید علاوه بر تحصیلات مرتبط، صاحب تجربه ارزشمند باشند و انفکاک هرکدام از این شاخص ها مشکل افرین است و به کیفیت کار اسیب می زندد.  

"وحید علی محمدی" افزود: تغییر مدیران مجموعه به صورت متوالی و در بازه زمانی کوتاه به اثر گذاری روابط عمومی در دستگاه اجرایی لطمات جبران ناپذیر وارد می کند.  

وی اظهار داشت: نگاه استاندار مرکزی و معاون سیاسی استاندار به جایگاه روابط عمومی ها متفاوت است و این مهم موجب انگیزه و انرژی فعالان این حوزه در استان شده است.  

علی محمدی افزود: وقتی مدیر دستگاه اجرایی روابط عمومی را باور دارد برای رفع موانع و توسعه و پیشرفت و انگیزه مداری به درستی از آن استفاده می کند.  

تاریخ مصرف روابط عمومی سنتی گذشته است

مسئول روابط عمومی خانه کارگر استان مرکزی گفت: توسعه فناوری اطلاعات سرعت بالایی دارد و برای پیشبرد اهداف سازمانی و راهبردهای کلان و خرد باید همپای رشد فناوری حرکت کرد و دوره روابط عمومی سنتی گذشته است.  

"مجید عبدالحمیدی" افزود: روابط عمومی ها کاتالیزر و خروجی سازمان و دستگاه اجرایی به شمار می روند و بین روابط عمومی نوین و سنتی فاصله زیادی وجود دارد.  

وی اظهار داشت:  22 هزار نفر عضو خانه کارگر استان هستند که بدون پشتوانه مالی و به صورت خودجوش فعالیت می کنند و روابط عمومی این مجموعه تنها درمرکز وجود دارد.  

خلاقیت و نوآوری حلقه مفقوده روابط عمومی ها است 

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان مرکزی گفت: انجام فعالیت سنتی روابط عمومی به توسعه پایدار این حوزه منجر نمی شود و آنچه حوزه روابط عمومی را پویا می کند نوآوری و حلاقیت متناسب با زمان است.  

"مسعود بهاری" افزود: بهره گیری از دانش و نیاز روز توسط روابط عمومی ها کمک می کند مجموعه مدیریتی در دستیابی به اهداف موفق عمل کند و عکس آن نیز می تواند اتفاق افتد.  

وی اظهار داشت: مدیران باید جایگاه روابط عمومی را  اثرگذار تلقی کنند و راندن روابط عمومی به حاشیه نه تنها به مجموعه سازمان آسیب وارد می کند بلکه عملکرد گذشته را زیر سوال می برد.  

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان مرکزی گفت: همراهی و تعامل مدیر با روابط عمومی از مولفه های موفقیت است در صورتی که روابط عمومی تلاش کند اما مدیر اعتقادی به فعالیت روابط عمومی نداشته باشد همه تلاش ها بی اثر باقی خواهد ماند.  

بهاری افزود: خبرنگاران و روابط عمومی ها دونیمه یک سیب هستند که کنار هم نمود می یابندو به عنوان عضو یک خانواده، تفکیک دولتی و نیمه دولتی ندارد و وجود تخصص در رشته فعالیت خبرنگاران برای پشرفت کار خبر امری ضروری است.  

وی اظهار داشت: تعدد خبرنگاران رسانه ها و نگاه مالی از عناصر منفی است که روابط عمومی ها را آزار می دهد.  


ثبات کاری در روابط عمومی ها نیست

عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی استان مرکزی گفت: ثبات کاری برای شاغلان حوزه روابط عمومی نیست و با جاب جایی مداوم آن ها محور برنامه های هدفمند ابتر مانده و اثربخشی لازم را ندارد.  

"حسن رجبی" افزود: موفقیت در حوزه روابط عمومی ها فقط منحصر به دانش و تحصیل در این حوزه نیست بلکه علم و عشق در حوزه فعالیت روابط عمومی منجر به موفقیت می شود.  

وی اظهار داشت: کار در روابط عمومی منحصر به وقت و زمان خاصی نیست و فعالیت شبانه روزی در این مسئولیت نیازمند افرادی قوی با برنامه ریزی مدون است.  

عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی استان مرکزی گفت:ارتباط با رسانه باید توسط روابط عمومی ها حفظ شود و این درحالی است که برخی دستگاه های اجرایی برای ارتباط با رسانه ملاحظاتی را مورد توجه قرار می دهند.  

رجبی با یادآوری 15 سال فعالیت در روابط عمومی پتروشیمی شازند افزود: انتشار طرح های تحقیقاتی و پژوهشی توسط رسانه ها می تواند اثر بخشی متفاوتی از معرفی توسط روابط عمومی به دنبال داشته باشد.  

وی اظهارداشت: مدیران روابط عمومی ها باید اطلاعات و تخصص فعالیت دراین حوزه را داشته باشند و مکمل موفقیت روابط عمومی اطلاعات مدیران دستگاه های اجرایی است.  

عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی استان مرکزی گفت: دیدگاه مثبت مدیران به روابط عمومی، کار این مجموعه را تسهیل و سرعت می دهد در غیر این صورت باید انرژی روابط عمومی صرف آگاه سازی مدیر شود.  

 

کد خبر: 1367
  تاریخ خبر : 8 خرداد 1398
 بهاری
 629
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 54
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 10,397
  • بازدید دیروز : 21,472
  • کل بازدید : 9,978,149
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:01:42
  • شناسه IP شما : 18.223.107.124

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :