|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان ساوه:

سد الغدیر ساوه پس از 22 سال در آستانه سرریز است

آقازاده استاندار مرکزی در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران استان مرکزی و شهرستان ساوه که در محل سد الغدیر برگزار شد، گفت: سد الغدیر شهرستان ساوه پس از 22 سال با دبی آب ورودی 150 مترمکعب در ثانیه در آستانه پرشدن و سر ریز است.

آقازاده استاندار مرکزی اظهار کرد: بارش های 20 روز اخیر و سیلاب های ورودی از سرچشمه های بالادست، در روز 13 فروردین، دبی آب را تا 500 متر مکعب در ثانیه هم افزایش داد و این اتفاق از سال 72 تاکنون سابقه نداشته است.

وی افزود: سازه سد کاملا استوار و مدیریت نگهداری آن نیز در شرایط بسیار مطلوبی است.

وی با تاکید بر لزوم نگهداری و حفاظت از روستای «سرخه ده» در پایین دست سد الغدیر گفت: از سوی ستاد مدیریت بحران به فرماندار شهرستان ساوه مسئولیت صیانت از این روستا واگذار شده و لازم است برای جلوگیری از خطرات احتمالی از هم اکنون اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

آقازاده گفت: جلوگیری از آبگرفتگی منازل روستائیان پایین دست به خصوص سرخه ده و بی نیاز شدن از تخلیه آن ها اولویت اصلی است و ستاد بحران استان امکانات خود را در اختیار ساوه قرار می دهد.

وی تأکید کرد: آب منطقه ای مکلف است که حجم مخزن سد الغدیر را تا یک ماه آینده در مرز 250 میلیون مترمکعب تنظیم کند تا همین مقدار آب بعد از اتمام بارش ها را در دریاچه سد داشته باشیم و بر اثر سرریز آسیبی به پایین دست وارد نشود.

استاندار مرکزی در مورد توزیع آب سد الغدیر، گفت: در حالی که پارسال 40 میلیون مترمکعب ذخیره داشت اما با مدیریت مناسب مشکلی پیش نیامد اما با بارش های امسال و ذخایر موجود هم لازم است با مدیریت مناسب نسبت به نگهداری در سال های آینده اقدام شود و تخصیص آب به بخش کشاورزی نیز با نظر جهاد کشاورزی و متناسب با شرایط و رعایت الگوی کشت ارایه شود

آقازاده اظهار داشت: افزایش تصفیه آب شرب مورد نیاز شهر ساوه در محل سد تصویب شد و حوزه عمرانی نیز نسبت به تامین اعتبار آن اقدام می کند.

وی در خصوص بازسازی خرابی های ناشی از سیل اخیر به خصوص پل هفت دهنه سد الغدیر، گفت: با توجه به اینکه عرشه های پل سالم است باید نسبت به ساخت پایه های آن اقدام شود اما چون این مسأله زمان بر است باید در مدت 2 هفته با یک فعالیت ضربتی و جهادی با نصب یک پل که در راهداری وجود دارد، تردد را به صورت موقت برقرار کرد تا در زمان مقتضی پایه های پل ترمیم شود

فرماندار ویژه شهرستان ساوه نیز گفت: اهتمام و عزم مردم برای کمک به سیل زدگان تحسین برانگیز است.
علی میرزایی افزود: مدیریت هوشمندانه ستاد بحران استان مرکزی در سیل اخیر بسیار موثر و رهنمودهای استاندار برای بسیاری از فرمانداران مانند یک دوره آموزشی بود.

وی اظهار داشت: همه اعضای ستاد بحران و مدیران شهرستان ساوه در سیلاب اخیر به خوبی پای کار بودند و ایفای نقش کردند.

وی گفت: نخستین سفر استاندار مرکزی در سال جدید به ساوه بود و بازدید وی از سد الغدیر نشان از اهمیت خاص این شهرستان دارد.

فرماندار ساوه افزود: ترمیم و بازسازی پل هفت دهنه سد الغدیر که راه ارتباطی بسیاری از روستاهاست، ضروری است.

میرزایی اظهار داشت: برخی پل ها، دهانه ها، بناهای تاریخی در شهرستان به خصوص در غرق آباد و نوبران نیز نیاز به ترمیم دارند و خسارت های وارده به حوزه منازل مردم هم باید جبران شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی نیز گفت: سد الغدیر در سال 76 توسط مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بهره برداری شد و با ظرفیت 276 میلیون مترمکعب برای نخستین بار در سال 76 سرریز کرد و احتمال دارد با ورودی کنونی 150 متر مکعب در هفته آینده سرریز کند.

عزت الله آمره ای افزود: اکنون 200 میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده است و قبل از سرریز باید یکی از دریچه ها را به صورت آزمایشی باز شود تا 30 مترمکعب آب در ثانیه برای حوزه پایین دست تخلیه شود و چون سالهاست در پایین دست سیلاب نبوده است، این اقدام برای شناسایی نقاط ضعف و مشکلات مسیل ها و پیمایش آن ها از سد تا پل سرخه ده لازم است.

وی اظهار داشت: پل زیرگذر جاده سرخه ده جوابگوی سیلاب نیست و احتمال تخریب آن و حتی آبگرفتگی روستای سرخه ده وجود دارد بنابراین لازم است تمهیدات اندیشیده شود تا از خطر احتمالی جلوگیری شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: با بارش های که در روزهای یکشنبه و دوشنبه از سوی هواشناسی پیش بینی شده، دبی آب سد از 150 مترمکعب کنونی فراتر می رود اما سرریز شدن سد الغدیر هیچ خطری نخواهد داشت.

آمره ای افزود: تمام حجم بارش ها و سیلاب ها در سد و بندهای های استان مرکزی ذخیره شده است.

وی در خصوص مدیریت آب سد، گفت: از اواخر خرداد آب برای باغات و کشاورزی روان می شود اما امید است امسال با تداوم بارندگی ها این اقدام به تاخیر بیفتد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: باید ذخایر این سد را برای سالیان آینده نگهداری و متناسب با نیازها در بخش های شرب و کشاورزی و صنعت از آن برداشت کرد.

آمره ای با رد برخی شایعات در مورد احتمال شکسته شدن سد در فضاهای مجازی، گفت: سازه این سد بتنی و کاملا فنی و پایدار است و هیچگونه احتمال شکستگی در آن وجود ندارد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سد الغدیر از سرمایه های اصلی ساوه است و باید هرچه سریعتر نسبت به ترمیم آن اقدام شود.

محمدرضا منصوری افزود: مجوز بزرگترین طرح نیروگاه برق خورشیدی با توان سه هزار مگاوات در ساوه اخذ شد.

وی اظهار داشت: 6 و نیم میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری این طرح است و نیازی به اخذ وام بانکی نیست.

وی گفت: در اوایل انقلاب تمام برق تولیدی کشور چهار هزار مگاوات بود و ساخت این نیروگاه در مقایسه با ظرفیت اوایل انقلاب، اهمیت آن را نشان می دهد.

وی همچنین در خصوص ساخت بیمارستان ساوه، گفت: در حالی که در کشور ردیفی برای طرح عمرانی جدید داده نمی شود اما اخیرا مصوبه مجلس و دولت و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای این طرح اخذ شد.

وی افزود: بیمارستان در دست ساخت ساوه از بزرگترین طرح های کشور است که امکان تاسیس رشته های پزشکی در این مرکز بهداشتی - درمانی نیز وجود دارد.

وی گفت: قرار است در سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ساوه عملیات عمرانی این بیمارستان آغاز و با حضور وزیر ورزش و جوانان برخی طرح های ورزشی ساوه نیز پیگیری شود.

 

کد خبر: 1266
  تاریخ خبر : 21 فروردین 1398
 بهاری
 824
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 34
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 6,332
  • بازدید دیروز : 27,679
  • کل بازدید : 10,001,763
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:01:42
  • شناسه IP شما : 3.147.66.178

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :