|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ذخیره بی سابقه آبی در استان مرکزی

بارش های بهاری بیش از 300 میلیون متر مکعب آب را در بندها و سد های خاکی استان مرکزی ذخیره کرد.

استاندار مرکزی در دیدار نوروزی با اعضای شورای تامین، ستاد بحران، خیران، فعالان سیاسی و جمعی از مدیران شهرستان ساوه در فرمانداری  به دریافت چهار میلیارد مترمکعب آب در استان در پی بارش های اخیر اشاره کرد و گفت: از این میزان آب دریافتی بالغ بر ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در سدها و بندهای خاکی استان ذخیره شده است که در طول 20 سال گذشته بی سابقه بود. 

 آقازاده افزود: اگر تنها 25 درصد از این بارش ها جذب زمین شود، معادل یک میلیارد متر مکعب آب در سفره های زیر زمینی ذخیره می شود که نویدبخش سال های پر رونقی برای بخش کشاورزی و تامین آب شرب استان مرکزی است.

وی اضافه کرد: آمارهای هواشناسی نشان می‌دهد که در طول ۶۰ سال گذشته استان مرکزی چنین بارش هایی را تجربه نکرده بود چرا که طبق آمار میانگین سالانه بارش این استان ۲۵۰ میلی متر در سال بوده است اما امسال به مرز ۵۰۰ میلی متر رسیده است که بیانگر سال پربارش آبی است.

استاندار مرکزی گفت: با وجود بارش های خوب در استان اما برنامه امسال همچنان صرفه جویی شدید در مصرف آب در مصارف کشاورزی صنعتی و شرب است و نباید فکر کنیم که آب به اندازه کافی موجود است.

آقازاده افزود: خسارت های سیل در استان مرکزی و سایر مناطق کشور با تلاش و همدلی دولت و مجلس شورای اسلامی جبران خواهد شد و هفته آینده بخشی از این خسارت ها پرداخت می شود.

وی  عزم و اراده مردم این استان در کمک به سیل زدگان کشور را ستود و گفت:  هفت واگن قطار باری کمک های مردمی استان به مناطق سیل زده ارسال شد و فرماندار ساوه هم ماموریت یافته که کمک های 10 شهرستان استان مرکزی را جمع آوری و ارسال نماید.

استاندار مرکزی اضافه کرد: سال 97 برای استان مرکزی در حوزه تولید با یک میلیارد و 13 میلیون دلار تولید و صادرات غیر نفتی همراه بود که سهم ساوه و زرندیه بسیار چشمگیر بود و این دستاوردها در حالی کسب شد که کشور و حوزه تولید در شرایط تحریم و تنگنا قرار داشت.

آقازاده گفت: این موفقیت ها مرهون تلاش های بخش خصوصی، سرمایه گذاران و کارگران بود و حمایت های دولت هم در این راستا تاثیر بسزایی داشت.

وی یادآور شد: برای نخستین بار در نوروز امسال، صنایع استان به خصوص صنایع بزرگ شب عید آرامی داشتند و مشکلات و رخدادهای نوروز 97 تکرار نشد تا با کمترین تنش های کارگری در صنایع استان مواجه باشیم.

به گفته استاندار مرکزی، امنیت در استان مرکزی با تلاش مجموعه نیروهای امنیتی و انتظامی بسیار مطلوب است و باید قدردان تلاش و هوشیاری پرسنل خدوم نیروهای انتظامی و اطلاعاتی، سپاه، بسیج، دستگاه قضائی و سایر ارگان های دست اندرکار حوزه امنیت بود.

آقازاده گفت: در سال رونق تولید باید همه ارکان مدیریتی استان و بخش خصوصی با همراهی و همبستگی مردم کوشش کنند که ترفندهای بدخواهان ملت ایران و نظام اسلامی با افزایش ظرفیت های تولیدی و ایجاد اشتغال نقش بر آب شود همانگونه که در سال گذشته شاهد چنین همدلی بودیم.

وی تصریح کرد: باید دعواهای سیاسی را برای حفظ منافع ملی کنار بگذاریم و با همبستگی سیاسی و اقتصادی ترفندهای دشمنان را خنثی و تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم و تلاش کنیم منویات رهبری را در رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تحقق بخشیم.

استاندار مرکزی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال، گفت: سال 98 در حوزه سیاسی اهمیت زیادی دارد؛ از این رو افزایش انسجام ملی برای افزایش مشارکت در انتخابات بسیار مهم است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نیز به نقش مدیریت در پیشگیری از بحران اشاره کرد و گفت: باید خطاهای مدیریتی خود را برای پیشگیری از بروز بحران در موقع نزول بلایای طبیعی به حداقل برسانیم چرا که  مدیریت صحیح و پرهیز از خطا و آزمون موجب خواهد شد که از بحران با موفقیت عبور کنیم.

منصوری افزود: شهرستان ساوه درگذشته با بحران خشکسالی و کم آبی مواجه بود اما هم اکنون به لطف بارش های الهی با پرشدن سد الغدیر مواجه شده است و نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است و باید تمهیدات لازم برای مدیریت مخزن سد الغدیر اندیشیده شود تا شاهد بروز بحران نباشیم.

وی تاکید کرد: با افزایش چند برابری حجم سد الغدیر حداقل تا ۶ سال آینده در صورتی که حتی باران هم نبارد مشکل کم آبی نخواهیم داشت.

 

کد خبر: 1263
  تاریخ خبر : 20 فروردین 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 25 اردیبهشت 1398
 بهاری
 676
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 4,953
  • بازدید دیروز : 21,725
  • کل بازدید : 10,022,109
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:01:42
  • شناسه IP شما : 18.218.127.141

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :