|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کارگاه «آموزشهای محیط زیستی در مدارس ژاپن با تمرکز بر موضوعات آب و رودخانه» برگزار شد

کارگاه «آموزشهای محیط زیستی در مدارس ژاپن با تمرکز بر موضوعات آب و رودخانه» با حضور حدود نود نفر از مدیران روابط عمومی و مجریان طرح احیا و تعادل بخشی شرکت های آب منطقه ای، مدعوینی از وزارت آموزش و پرورش ، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و برخی از مدیران و کارشناسان شرکت مدیریت منابع آب ایران روز سه شنبه مورخ دوم بهمن ماه در سالن خلیج فارس برگزار شد.

در ابتدای جلسه، اسکویی مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران، ضمن خوش آمدگویی به تشریح جزئیات برنامه کارگاه آموزشی پرداخت. وی با اشاره به این که کارگاه مذکور ششمین رویداد از سلسله کارگاه های تجارب مدیریت منابع آب در کشور ژاپن بوده، اظهار امیدواری کرد که برگزاری این گونه رویدادها با هدف انتقال دانش، فن آوری و تجارب کشورها تداوم یابد و روز به روز افراد بیشتری از آن بهره­مند شوند.

در ادامه خانم عابدینی به عنوان نماینده وزارت آموزش وپرورش در بخش افتتاحیه رویداد ضمن خوش آمدگویی به کلیه حضار آمادگی کامل وزارت آموزش و پرورش را به منظور توسعه همکاری با شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای ارتقا آموزش و ظرفیت سازی درزمینه آب و محیط زیست در کلیه سطوح مدارس اعلام نمود.

سپس خانم محمدی کارشناس آموزش های همگانی دفتر روابط عمومی، گزارشی کوتاهی در خصوص معرفی طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) تاریخچه و فرآیند اجرا و دستاوردهای آن توضیحاتی ارائه داد. طبق بیان ایشان طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) بر پایه تفکر غیر سازه ای و اقدامات نرم افزاری و فرهنگی و با لحاظ کردن شناخت منابع آب و چالش های ویژه هر استان، ایجاد شده است. ایشان در رابطه با اقدامات نرم افزاری و غیر سازه ای برای همراهی و مشارکت ذی نفعان در حفاظت از منابع کمیاب آب و بهره‌برداری بهینه از آن، که در کانون توجه متخصصان منابع آب کشور قرار دارد توضیحاتی ارایه نمود و اهمیت راه کارهای غیرسازه ای را به واسطه کم هزینه و زودبازده بودن بیان کرد.

همچنین آقای رفیع مشاور شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به معرفی طرح فراگیری نخستین واژه پرداخت و وب سایتWWW.baab.ir  جشنواره را برای دسترسی به اخبار، پیام ها، انتشارات جشنواره و ابزاری برای ارتقا ارتباطات بین ذینفعان معرفی کرد. ایشان همچنین در خصوص تاریخچه جشنواره نخستین واژه و استراتژی های آن که شامل موضوعاتی چون مشارکت، نوآوری، شادابی، آموزش، ارتباطات و افزایش آگاهی­های عمومی است توضیحاتی ارایه کرد. علاوه بر این آقای رفیع در خصوص تفاهم نامه های منعقده با وزارت آموزش و پرورش  و سازمان محیط زیست و همکاریهای فی مابین اشاره نمود و اهمیت گسترش فعالیت های این برنامه را یادآور شد.

آخرین سخنران این کارگاه ، آقای یامادا مشاور جایکا مستقر در شرکت مدیرت منابع آب آیران، سخنرانی خود را با عنوان «آموزش های محیط زیستی در مدارس ژاپن با تمرکز بر موضوعات آب و رودخانه» ارائه داد . موضوعات طرح شده توسط ایشان شامل تاریخچه آموزش های محیط زیستی در کشور ژاپن، ساختار قانون و خط مشی­ها، مثال هایی از آموزش های محیط زیستی و بهبود منابع آموزشی محیط زیستی بود. به گفته مشاور جایکا دوره­های آموزشی منسجمی از سال 2000 میلادی در مدارس ابتدایی تا متوسطه ژاپن در نظر گرفته شده است که توسط مدارس مختلف به شیوه های گوناگون در خصوص اهمیت محیط زیست و آب اجرا می شود.

 همچنین در این کارگاه کلیپ های ویدویی کوتاهی درزمینه نحوه استفاده بهینه از آب و آشنایی دانش آموزان با اهمیت آب در زندگی روزمره،کاشت، داشت و برداشت برنج، اندازه گیری آلودگی آب رودخانه ها، بازدید دانش آموزان از وزارتخانه ای مرتبط به آب، محیط­زیست، منابع طبیعی و کشاورزی پخش شد. آقای یامادا به ایجاد انگیزه از طریق برگزاری مسابقات مختلف همچون نقاشی، عکس، انشا و داستان نویسی در مدارس ابتدایی و اهدا جوایز به ایشان اشاره کرد.

آقای سلامت، رییس امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران، به جمع بندی موارد ارایه شده در سخنرانی ها پرداخت و راز موفقیت کشور ژاپن در بخش آموزش های آب و محیط زیستی به مدارس ابتدایی و متوسطه را سه فرآیند: 1- آموزش و ظرفیت سازی 2- انجام بازدیدهای میدانی و تمرین و عملیاتی نمودن مطالب آموزش دیده و نهاتیا  3- بکارگیری درس آموخته ها در زندگی روزمره دانست.

 ایشان علاوه بر آن به مسابقه بزرگ نقاشی، عکس، کاریکاتور و انیمیشن در بخش آب کشاورزی که توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران(زیر نظر شرکت مدیریت منابع آب ایران) و حدود 1200 اثر رسیده به دبیرخانه توضیحاتی ارایه نمود و به انگیزه دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه در این خصوص اشاره کرد. ایشان علاوه بر این به برنامه مشترک یونسکو، مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری –تهران (تحت پوشش یونسکو) و شرکت مهنسی آب و فاضلاب کشور برای برگزاری مسابقه بزرگ عکس و نقاشی در سطح بین الملل اشاره نمود و آن را به عنوان یکی از برنامه­های مهم بخش آب کشور اعلام نمود.

در پایان آقای اسکویی آمادگی دفتر روابط عمومی و امور بین الملل  شرکت مدیریت منابع آب ایران را برای ارتقا همکاری با کلیه ذینفعان مرتبط در زمینه آموزش و ظرفیت سازی در خصوص موضوعات آب و محیط زیستی اعلام نمود و اظهار امیدواری کرد تا این گونه رویدادها در آینده نزدیک به صورت گسترده تری برگزار گردد و تجارب سایر کشورهای پیشرفته دنیا نیز ارایه شود.

 

کد خبر: 1122
  تاریخ خبر : 4 بهمن 1397
 بهاری
 621
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 34
  • بیشترین بازدید همزمان : 385
  • بازدید امروز : 11,585
  • بازدید دیروز : 25,034
  • کل بازدید : 9,532,567
  • آخرین به روزرسانی : 3 فروردین 1403 11:39:46
  • شناسه IP شما : 3.238.195.81

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اراک، شهرک شهید بهشتی، فاز یک ، شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی
  • کدپستی : 3818953116
  • تلفن : 08633130071
  • فاکس : 08634032360
  • پست الکترونیکی : info[at]marw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :